Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Var tredje taxi togs ur trafik vid kontroll

Foto: Hasse Holmberg/TT

I slutet av 2016 fanns det 6.782 taxibilar i Stockholms län. Men alla sköter sig inte. Trafikpolisen stöter med jämna mellanrum på taxibilar som inte får vara ute på vägarna.

I samband med Elitloppet på Solvalla i slutet av maj kontrollerade trafikpolisen i Stockholm 33 taxibilar mer noggrant. Det visade sig att 13 av dem hade körförbud, obetalda skatter eller var avställda. Samtliga avskyltades på platsen, det vill säga fick registreringsskylten bortskruvad.

– Elitloppet är ett sådant tillfälle där det krävs mycket taxibilar, då försöker taxiåkerierna få ut så många bilar som möjligt och då kan sådana här missar ske, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholm.

Hur stort problemet är vet ingen, det finns nämligen ingen heltäckande statistik. Enligt Transportstyrelsen finns det 82 fordon med yrkestrafikmarkering ”taxi” som är i trafik men som inte har besiktigats. De flesta taxibilar som är ute på vägarna trots att de inte får är så kallade friåkare, ofta benämnda som fultaxi. Men även de större bolagen har vissa problem.

– Generellt sett sköter sig de stora bolagen bättre än friåkarna, säger Göran Bolinder.

Han berättar att trafikpolisen kontrollerar taxibilar både på taxistationerna och i trafiken.

– Vi tittar på körtid och vila, vi tittar på körkortet och på bilens skick, att all utrustning som krävs finns och så vidare. Vid stora kontroller går man ibland på tips, ibland på magkänsla eller att man känner igen åkerier eller förare som det brukar kunna vara problem med.

För dem som inte sköter sig väntas en avskyltning och eventuellt böter till den som kör bilen. Och Göran Bolinder menar att det är viktigt att kontrollera taxibilar.

– Det är en trygghetsfaktor att se till att det inte kommer in oseriösa aktörer. Vi har haft både personrån och sexbrott i taxibilar, det är väldigt olyckligt, säger han.

Men polisen har svårt att hinna med kontrollerna eftersom trafikpoliserna blivit färre de senaste åren.

– De krav som allmänheten har på polisen stämmer inte alls överens med det vi kan motsvara. I förhållande till behovet av trafikpoliser är vi alldeles på tok för få. Problemet är att specialistutbildningen för trafikpolisen tar tre till fem år, så det finns ingen snabb lösning på problemet, säger Göran Bolinder.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.