Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Vattenbussar kan bli din nya väg till jobbet

Illustration: Bilden framtagen av Linnea Våglund, Karin Bodin, Johan Fridström, Harsha Cheemakurthy, Simon Eklund och Urban Andrén för projekt Vattenvägen 365.

Femton nya båtlinjer. Det är förslaget från Stockholms Handelskammare som på torsdag släpper en rapport om hur Stockholm bör utveckla kollektivtrafiken – på vattnet.

– Vi vill sätta fart på politikerna, säger Lotta Andersson, utredare på Handelskammaren.

Åtta långa och sju korta linjer, så kan kollektivtrafiken breddas och denna gång på vattnet. I en rapport från Stockholms handelskammare presenteras femton nya linjer för pendlingsbåtar som skulle gå genom stora delar av länet.

– Vattenvägarna ligger redan redo, pendlingsbåtar vore ett effektivt sätt att avlasta Stockholms vägar, säger Lotta Andersson.

En utredning av Stockholms vattenburna kollektivtrafik är redan i gång hos landstinget och under 2016 startades två nya försökslinjer. Lotta Andersson beskriver deras rapport som ett inlägg i debatten om båtpendlingen.

Resultaten av de försökslinjer som satts i gång har däremot gett varierande resultat. Medan linjen mellan Ekerö och City planeras bli permanent så stängs Riddarfjärdslinjen efter 2018.

Man är på gång, men det borde gå fortare. Riddarfjärdslinjen var också ett väldigt halvhjärtat försök.

– Man är på gång, men det borde gå fortare. Riddarfjärdslinjen var också ett väldigt halvhjärtat försök, säger Lotta Andersson.

DN har tidigare berättat att stängningen av linjen motiveras med bristande passagerarunderlag till följd av svårigheterna att nå hållplatsen på Söder mälarstrand.

Samma linje får däremot en renässans i Handelskammarens förslag. Med vissa justeringar och med ytterligare ett stopp, på den något bortglömda Munkbrokajen i Gamla stan, tror Lotta Andersson att man denna gång ska kunna hålla den vid liv.

– Vi har samma tänk på alla våra linjer, det gäller att planera på vatten- och landburen kollektivtrafik så att de knyts samman på ett smidigt sätt.

Läs mer: Pendelbåtar ska ersätta Tvärbanan

Stockholms handelskammare har inte lagt ett förslag på när linjerna ska vara på plats men hoppas att deras rapport kan vara en inspiration för Stockholm politiker.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.