Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Vem får köra min soffa till tippen?

Vem får köra min soffa till tippen? Förbudet mot den populära app-tjänsten Tiptapp väcker många frågor. En prövning av miljölagen behövs – till dess får vi navigera vårt skräp efter eget huvud.

I februari står jag inte ut med min trasiga och nedsuttna soffa längre. Mitt allmännyttiga grovsoprum har inte plats för större möbler. Jag saknar bil och söker på nätet efter någon som kan köra soffan till återvinningen. 

En flyttfirma åtar sig att slänga soffan, två kasserade fåtöljer och en lådlös byrå för cirka 1.800 kronor. När flyttkillarna kommer tipsar jag om att Bromma Återvinningscentral ligger närmast. 

– Där får vi inte lämna, vi brukar åka till Södertälje, säger killarna.

Jag betalar med Swish och får även besked från Skattemyndigheten om att jag beviljats RUT-avdrag på cirka 1.800 kronor för tjänsten.

Läs mer: Efter förbudet – Stockholms stad vill kopiera succén med egen sop-app

Jag förstår inte att jag har beställt en tjänst som är olaglig. Enligt miljöbalken har bara jag rätt att hantera mitt eget avfall. Att be grannen att ta soffan till återvinning är lika olagligt som att hyra in någon utan licens att göra det. Om jag däremot åker med själv i bilen är jag inte kriminell.

Nu krävs ingen legitimation på återvinningen och soffan är inte märkt Jessica, så vems skräpet tillhör kan ingen bevisa. Enligt lagen ska kommunen ändå se till att ingen obehörig lämpar andras hushållsavfall på återvinningen. Privatpersoner har man hittills sett genom fingrarna med, men när nu vissa verkar livnära sig på att köra avfall måste näringen stoppas.

Lösningen har varit att upphandla ett dussintal företag som utför körtjänsten.  Om jag hade ringt Stockholm vatten och avfall och betalat en femhundring hade jag fått soffan hämtad och lämnad helt enligt reglerna. Men det är inget staden gör reklam för i tunnelbanan och tjänsten har troligen gått fler än mig förbi.

Tack vare Stockholms stads oförmåga att upplysa om att man erbjuder den tjänst som lagen faktiskt kräver, att transportera avfall till återvinningen, har Tiptapp snabbt etablerat sig på marknaden. Företagets reklam pryder just nu varje tunnelbanevagn och lockar tiotusentals Stockholmare att enkelt bli av med sitt skräp, i appen finns folk som är villiga att köra möbler för 250-300 kronor.

Baksidan med den nya delningsekonomin är risken att inte bara grannar och kvartersbor hjälper varandra att lösa både ett privatlogistiskt och ett globalt miljöproblem, utan att vissa personer har det som stadig försörjning och arbetar för rätt usel lön och helt utan försäkringar.

Läs mer: Populär app-tjänst förbjuds av Stockholms stad

Staden har nu vaknat och planerar för en egen app för att få folk att lämna sopor på ett lagligt sätt nästa år. I Göteborg har man undvikit problemet genom ett tak på sex lämningar på återvinningen per invånare. Där är inte Stockholm än. 

Nu ska länsstyrelsens pröva stadens förbud. Till dess är det fritt fram för privatpersoner att lämpa andras skräp på återvinningen. Det är fortfarande olagligt, men ingen har hittills förbjudits eller bötfällts för tilltaget.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.