Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-08-11 20:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/vykort-fran-framtidens-stad/

STHLM

Vykort från framtidens stad

Bild 1 av 12 I teknostaden City trängs poddar (förarlösa fordon) och spårvagnar med fotgängare i en mycket blandad miljö. Nya byggnader som producerar mer energi än de förbrukar har byggts och till och med övergångsställena alstrar energi.
Bild 2 av 12 Stockholms city i dag. En del av Stockholms city domineras i dag helt av stora kontorsklotsar och mycket asfalt för bilkörning. Gående gör sitt bästa för att undvika en gata som Sveavägen.
Bild 3 av 12 I fristaden City har bilarna blivit fler och trängseln större trots högteknologiska trafikstyrningssystem. Reklambudskapen är fler och City är inte längre en stadsdel med begränsad hushöjd. Gående fortsätter att undvika Sveavägen.
Bild 4 av 12 Borta är bilar och internationella kontor och reklampelare i ekostaden City. Cyklister och gående dominerar på gröna stråk utan särskilt mycket affärsliv. En del kontor har byggts om till gröna ytsnåla bostäder.
Bild 5 av 12 Årsta är i dag en typisk närförort med den blandning av trevåningshus och högre punkthus som finns överallt i Stockholm. Det vimlar inte av affärer, kaféer och arbetsplatser. Bussen eller bilen förbinder den ganska tysta och lugna närmiljön med omvärlden.
Bild 6 av 12 I teknostaden Årsta har bebyggelsen blivit tätare och högre. Gatorna domineras av stora och små poddar och fotgängare som passerar på smarta övergångsställen som även alstrar energi. Obemannade farkoster – drönare – används för många uppgifter.
Bild 7 av 12 I ekostaden Årsta har det byggts en del nytt och taken har fått solceller. De gamla bilgatorna har smalnat av till cykelstråk och kantas av alla upptänkliga odlingar och lokala marknader. Satsningen på låg klimatpåverkan gör att bilar är ovanliga.
Bild 8 av 12 I fristaden Årsta har närförorten växt på höjden och bredden. Bilarna – både vanliga och mer miljöinriktade – har blivit fler. Trafiken styrs av smarta signaler. Folklivet utanför bilarna är mycket begränsat och även i närförorter byggs det på höjden.
Bild 9 av 12 I många villaförorter som Bromma är de flesta husen fortfarande små i dag, men takkupor och utbyggnader på baksidorna har gjort bostadsytorna större. Ingen arbetar i grannskapet och folklivet är tätast på tomterna bakom husen.
Bild 10 av 12 I teknostaden Bromma har villaförorten blivit tät stad och det finns både butiker och samhällsservice i kvarteren. Poddar och cyklar rullar fram i ganska maklig takt och i luften finns olika antenner som styr områdets teknik.
Bild 11 av 12 I fristaden Bromma har åtskilliga fastighetsägare byggt större villor. Stora och små bilar trängs. Det går att ladda elbilar på varenda gata och skyltarna som varnar för att gå in i de privata sfärerna är vanliga.
Bild 12 av 12 I ekostaden Bromma står villorna kvar men en hel del är förfallna. Vindkraftverk är inte förbehållet havsband och skogsbygd och odlingarna finns både för att grönsaker är gott och för att Bromma är ganska fattigt. Cykeln är ekostadens svar på dagens bil och buss.

Hur ser Stockholm ut år 2050? Odlar vi grönsaker på alla gator, kör omkring i små poddar som ännu inte finns eller sitter vi fast i bilköer i ganska vanliga bilar i en stad som växt kraftigt på höjden och bredden?

Ingen vet förstås, men forskare på KTH och MIT i Boston har tagit fram tre stockholmska vykort från framtiden. De vill gärna veta vad du tycker om scenarierna.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis till 25 september!

Alla artiklar gratis fram till 25 september, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.