Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-08-05 23:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/anhoriga-besokte-olycksplatsen-innan-planet-bargades/

SVERIGE

Anhöriga besökte olycksplatsen innan planet bärgades

Flygplanet som kraschade vid Örebro flygplats i torsdags fraktas nu bort.
Flygplanet som kraschade vid Örebro flygplats i torsdags fraktas nu bort. Foto: Pavel Koubek/TT

ÖREBRO. Några timmar innan bärgningen av propellerplanet, som störtade vid Örebro flygplats i torsdags, fick anhöriga och nära vänner till de omkomna möjlighet att besöka olycksplatsen.

– Det är en viktig del i sorgeprocessen att den som vill får se. De sörjande ska inte behöva fara i ovisshet om hur nedslagsplatsen såg ut, säger Lars Bröms, polisens insatschef för identifieringsarbetet.

Närmare två hundra personer, först de närmast sörjande, sedan nära vänner och medlemmar i Örebro fallskärmsklubb, fick på söndagen eskort ut till den plats där propellerplanet av modellen DHC-2 Turbo Beaver störtade i samband med start i torsdags kväll. Nio personer omkom – en pilot hemmahörande i Kristianstad och åtta fallskärmshoppare som alla var medlemmar i Örebro fallskärmsklubb.

– Det var en mycket värdig stund. Vi vet av erfarenhet att för den som vill se en olycksplats kan det vara en viktig del av den sorgeprocess som nu tar vid. I övrigt vet vi att det är viktigt för de anhöriga att nu få vara i fred med sin sorg, säger Lars Bröms som i torsdags kväll blev utsedd till insatsledare över polisens så kallade DVI–team. DVI ska utläsas ”Disaster victim identification”, fritt översatt ”identifiering av dödsoffer vid katastrofer”.

Jesper Bergstrand.
Jesper Bergstrand. Foto: Amir Nabizadeh

Jesper Bergstrand, medlem i Örebro fallskärmsklubb, bekräftar vikten av att få se olycksplatsen:

– Det var oerhört jobbigt, men nödvändigt. Det är ett sätt att närma oss det som hänt, det blir verkligt, konkret, säger han.

– Nu vet vi hur det såg ut, vi behöver inte spekulera eller tro. Det är en del av de fakta som vi behöver för att förstå och gå vidare, fortsätter han.

Efter besöket på olycksplatsen samlades alla berörda på Örebro fallskärmsklubb, som har lokaler intill flygplatsområdet.

– Vi sörjer tillsammans, vi kommer att vänta på de svar vi behöver tillsammans och vi kommer fortsätta stötta varandra, säger Jesper Bergstrand.

Propellerplanet och omgivningarna där det slog ner har undersökts minutiöst under helgen, flera tekniska fynd har gjorts och många vittnen har hörts. Flygplanskroppen bärgas under söndagen, för att föras till en av Statens haverikommissions hangarer i Strängnäs.

DVI-teamets uppdrag är att så snabbt som möjligt, med 100 procents säkerhet, fastställa identiteten på dem som omkommer i samband med olyckor.

– Det är oerhört viktigt, säger Lars Bröms vars arbete styrs av fastställda internationella regler.

Flygplansolyckan i Örebro är en så kallad sluten katastrof, vilket innebär att man redan från början har en god uppfattning om vilka som drabbats. Det gör inte den process som krävs för att fastställa de förolyckades identiteter mindre rigorös.

Den inleds med att man går igenom olycksplatsen noga, samtidigt som polisen gör en kartläggning av de förmodat förolyckades människornas liv innan de avled.

– Allt bygger på tekniska fynd, vi sysslar aldrig med visuell identifiering, säger Lars Bröms.

Bild 1 av 2 Lars Bröms, Linda Borgsved och Inga-Lill Persson från polisens DVI-team.
Foto: Ulrika By
Bild 2 av 2 Flygplanskroppen ligger vid sidan om start- och landningsbanan. På söndagens, innan den planerade bärgningen fick anhöriga och vänner besöka platsen under ledning av polisen.
Foto: Nicklas Thegerström

DVI-teamet har med anledning av flygolyckan haft fem poliser på plats i Örebro samt sex kriminaltekniker i Linköping, de sistnämnda har biträtts av rättsmedicinare. I Örebro har DVI-teamet också fått hjälp av fyra stationsbefäl i Örebro som hjälpt till med att höra de anhöriga till de nio personer som omkom.

– Senast i kväll (läs söndag) kommer vi vara helt färdiga, säger Lars Bröms.

Åtta av de omkomna, fallskärmshopparna, var som tidigare känt medlemmar i Örebro fallskärmsklubb. Piloten var hemmahörande i Kristianstad och beskrivs av Arnaud Content, ordförande i Kristianstads flygklubb en mycket erfaren och noggrann pilot.

Örebro kommun fortsätter att arbeta med det pågående kris- och stödarbetet och i Örebro som stad förbereds en officiell minnesceremoni som ska hållas på torsdag klockan 14 i stadens stadspark.

– Örebro är en stor liten stad. När en sådan här katastrof inträffar är det många som drabbas. Det finns ett behov av att samlas kring sorgen, men också av att hedra de avlidna, säger Maria Larsson, landshövding i Örebro län.

Läs mer: Alla fallskärmshoppare tillhörde Örebro fallskärmsklubb

Ämnen i artikeln

Örebro
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt