Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-06 11:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/dodsolyckorna-i-trafiken-okade-i-fjol-efter-minskning-under-pandemin/

SVERIGE

Dödsolyckorna i trafiken ökade i fjol – efter minskning under pandemin

220 personer omkom på vägarna förra året. Det är tio fler dödsolyckor i trafiken jämfört med 2021.
Foto: Johan Nilsson/TT

Efter pandemin, som bidrog till färre dödsfall på vägarna, blev 2022 ett mörkare år i trafiken.

220 personer omkom i trafikolyckor under fjolåret, enligt ny preliminär statistik från Transportstyrelsen. Det är tio fler jämfört med 2021.

TT Text

Antalet omkomna 2022 är samtidigt tio procent lägre jämfört med snittet för den senaste femårsperioden. Under åren 2017–2021 har i genomsnitt 242 personer dött i trafikolyckor per år.

– Under pandemiåren 2020 och 2021 har antalet omkomna gått ner. Vi såg även att antalet fordon på vägarna minskade, vilket minskar risken för olyckor. Nu när allt är tillbaka till det vanliga som innan pandemin ser vi att antalet olyckor och omkomna har ökat igen, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.

Åtta av de 220 omkomna under fjolåret var barn upp till 15 år medan 80 personer var 65 år eller äldre.

Utöver de mörka dödstalen skadades 15 437 personer i vägtrafiken under fjolåret, varav 1 929 skadades svårt.

Singelolyckorna som tidigare varit dominerande har minskat, i stället ökar mötesolyckorna. Av personerna som färdades i personbil, lastbil eller buss omkom 46 i mötesolyckor och 36 i singelolyckor. Av motorcyklisterna omkom 15 i singelolyckor.

– En annan sak vi ser är att antalet omkomna bland oskyddade trafikanter – fotgängare, cyklister, motorcyklister och mopedister, inte har minskat utan ligger på samma nivå flera år bakåt. Däremot ser vi att antalet omkomna i skyddade fordon, alltså personbil, lastbil och buss, har minskat, säger Khabat Amin.

Transportstyrelsen har ännu inte hunnit analysera varför vissa typer av olyckor ökar mer än andra.

– Men en anledning kan vara att fordonen har blivit säkrare och att vägarna delvis också har blivit bättre, men inte när det gäller till exempel mötesolyckor. Där behövs mer mötesseparering, alltså mitträcken. För oskyddade trafikanter har det inte hänt så mycket.

Just mitträcken är den absolut viktigaste åtgärden för att förhindra mötesolyckor, enligt Khabat Amin, som också framhåller att det är viktigt att anpassa sig till hastighetsbegränsningarna.

– När det gäller oskyddade trafikanter är det viktigt att vara synlig i trafiken, speciellt under de mörka tiderna, för att minska risken att bli påkörd.

Statistiken visar också att fyra personer omkom i A-traktorolyckor 2022, jämfört med en person under 2021.

– Antalet olyckor där A-traktorer har varit inblandade har ökat de senaste åren, vilket kan vara en spegling av att antalet A-traktorer på vägarna ökat, säger Khabat Amin.

Transportstyrelsen har också presenterat preliminär statistik om dödsolyckor inom luftfart, sjöfart och spårtrafik. Förra året omkom två personer inom privatflyget i olyckor med skärmflyg. Ingen omkom inom den kommersiella luftfarten.

Inom sjöfarten dog 17 personer i olyckor på svenskt vatten under förra året. 16 personer omkom i olyckor med fritidsbåtar, jämfört med 18 personer 2021.

Samtliga av de omkomna var män och majoriteten av dem var 60 år eller äldre. Minst sex av av personerna saknade flytväst vid olyckan och i minst tre av dödsfallen tros hårt väder ha varit en bidragande faktor.

76 personer miste livet i spårtrafiken under 2022, vilket är färre än året innan då 102 personer omkom. De flesta omkom i olyckor på järnväg. Majoriteten av dödsfallen är självmord.

Läs mer:

Förslag: Skärp reglerna för A-traktorer

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentarsfältet stänger. Nu finns inte längre möjligheten att kommentera artiklar på DN. Vi hoppas att ni som uppskattat att kommentera artiklar ändå fortsätter att engagera er i vår journalistik, och tar debatten vidare på andra vis. Tack alla läsare för ert engagemang!

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt