Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-29 16:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/dramatisk-okning-av-elsparkcykelolyckor/

SVERIGE

Dramatisk ökning av elsparkcykelolyckor

Foto: Alexander Mahmoud

Antalet elsparkcykelolyckor har stigit dramatiskt de senaste åren, enligt nya siffror från Transportstyrelsen. Sedan 2016 har tre personer dött och 76 skadats allvarligt.

– Det vi ser är att antalet olyckor där minst en elsparkcykel förekommer ständigt ökar, säger Transportstyrelsens statistiker Khabat Amin till DN.

Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäderna och framför allt på kvällar och nätter. Av årets 1 087 olyckor har 822 inträffat i antingen Stockholms, Skånes eller Västra Götalands län.

– Det beror så klart på att det finns flest elsparkcyklar i större städer, men visar också att elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin.

Men ingen del av landet är helt förskonad – minst en olycka har inträffat i alla Sveriges 21 regioner. Sämst i klassen i år är Skåne där 339 olyckor har inträffat.

– Det man ska tänka på är att det kan finnas flera olika förklaringar till det. Om det är fler som åker där kan vara en förklaring. I Skåne är akutvården generellt sett bättre på att rapportera in olyckorna till oss och det kan också ligga till grund för siffran, säger Khabat Amin.

Daniel Janson Thorfinn är sektionschef på Akutmottagning Malmö vid Skånes Universitetssjukhus. Han säger till DN att man på hans avdelning märker av en ökad frekvens vad gäller elsparkcykelolyckor.

– Vi vill inte att folk ska skada sig. Det man som privatperson kan påverka är att man ser till att bete sig vettigt i trafiken, att man har rimlig skyddsutrustning och inte kör när man är berusad. Vi ser en hel del skador som hade kunnat undvikas till exempel om föraren burit hjälm.

Stor ökning av personskador med elsparkcykel inblandad
Antal personskador (omkomna och skadade) med el-sparkcykel inblandad.
Stor ökning av personskador med elsparkcykel inblandad
* Tom augusti månad Källa: Transportstyrelsen

Sedan 2016 har antalet olyckor ökat varje år, men det är i synnerhet från 2019 och framåt som siffrorna har skjutit i höjden. Det var då elsparkcyklarna på riktigt etablerades på marknaden.

Sammantaget har 2 680 personer varit med om en elsparkcykelolycka sedan 2016. En stor del av dessa klarar sig undan med lindriga eller måttliga skador, men i 76 fall har det lett till allvarliga skador och tre gånger – 2016, 2019 och 2021 – har en person omkommit.

Så många har dött eller skadats allvarligt
Antal personer som dött eller skadats allvarligt i olyckor med elsparkcyklar (under åren 2016 - aug 2021)
Så många har dött eller skadats allvarligt
Källa: Transportstyrelsen

Den stigande mängden elsparkcyklar i städerna, och antalet olyckor som inträffar till följd har varit omdiskuterat. DN har tidigare bland annat skrivit om 74-årige Björn Wetterling, som i somras rammades bakifrån av en elsparkcykel och skadades allvarligt, och om 82-årige Jöran Kjellin som också han blev påkörd och bröt käkbenet.

I Stockholm har trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) talat om en kaosartad situation och till årsskiftet ska antalet elsparkcyklar halveras. Samtidigt har antalet olyckor i Stockholms län legat på liknande nivåer i flera år – trots att elsparkcyklarna ökat rekordartat.

– Det är intressant och tyder på att folk har börjat lära sig. Ökningen av olyckor ser man på ställen som Dalarna och Halland där elsparkcyklar är mer nyintroducerade. Det verkar som att det händer mycket när de kommer sedan går olyckorna ner efter ett tag, säger Daniel Helldén.

Antal olyckor per län
Olyckor orsakade av elsparkcyklar (år 2016 - aug år 2021)
Antal olyckor per län
Källa: Transportstyrelsen

Läs mer:

Elsparkcykelbolag om maxtaket: ”Har efterfrågat tajtare regelverk”

Antalet elsparkcyklar i Stockholm halveras

Stockholm vill införa maxtak för elsparkcyklar

Ämnen i artikeln

Malmö
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt