Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-17 17:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/efter-dns-granskning-sveaskog-lamnar-pr-kampanj/

Sverige

Efter DN:s granskning: Sveaskog lämnar pr-kampanj

Över 150 miljoner kronor har gått till Sveaskogs pr-kampanj.
Över 150 miljoner kronor har gått till Sveaskogs pr-kampanj. Foto: Lisa Röstlund

DN avslöjade att statliga Sveaskog deltagit i en mångmiljonsatsning på reklam för ökat skogsbruk.

Nu drar sig bolaget ur kampanjen.

Anledningen: större fokus på biologisk mångfald och klimatanpassning, uppger vd Per Matses till DN.

DN har i en granskande serie om skogsindustrin bland annat avslöjat att skogsbolag satsat över 150 miljoner kronor på lobby och reklam med budskapet att skogsbruket ska öka för klimatets skull – ett budskap som är omtvistat.

En av nyckelspelarna har varit statliga skogbolaget Sveaskog, som tillsammans med branschorganisationen Skogsindustrierna och Skogsägarnas Virkes AB äger och driver bolaget Svensk Skogskommunikation AB.

Fram till 2019 har bolaget satsat 135 miljoner kronor på pr-kampanjer under namnet Svenska skogen med affischer i lokaltrafik, tidningsannonser och filmer, där forskare beskriver att skogen bör brukas för klimatets skull. Alla skogsägare är med att finansiera kampanjen, genom ett avdrag på 40 öre per kubikmeter vid virkesförsäljning.

Sveaskog meddelar nu på sin hemsida att man beslutat om att dra sig ur kampanjen Svenska Skogen. Det beskedet har bolaget även gett till Svensk Skogskommunikation AB, som man avser lämna när gällande avtal upphör i juni 2022.

DN beskrev i januari att samer och miljörörelse i Norrbotten protesterat mot bolagets avverkningar av gammal skog på renbetesmarker, och att skogsbolaget upprepat brutit mot regler inom miljöcertifieringen FSC.

Timmarna efter att artiklarna publicerats fick Sveaskogs vd sparken och anledningen till att man nu hoppar av pr-kampanjen grundar sig enligt pressmeddelandet i ”bolagets nya långsiktiga inriktning som har ett större fokus på biologisk mångfald och klimatanpassning tillsammans med ett fortsatt starkt fokus på leveransförmåga och ökad tillväxt i skogen”.

Per Matses, Sveaskogs vd.
Per Matses, Sveaskogs vd. Foto: Sveaskog

I ett mejl svarar Sveaskogs nya vd Per Matses på frågor från DN.

När fattades beslutet?

”Bolagets vd meddelade Svensk skogskommunikation AB vår avsikt att säga upp avtalet i början av mars 2020.”

På vilket sätt innebär att lämna initiativet att Sveaskog får ”större fokus på biologisk mångfald och klimatanpassning”?

”Beslutet grundar sig i bolagets nya långsiktiga inriktning som har ett större fokus på biologisk mångfald och klimatanpassning tillsammans med ett fortsatt starkt fokus på leveransförmåga och ökad tillväxt i skogen”, skriver Per Matses och fortsätter:

”Sveaskog ser löpande över vilka samarbeten och åtaganden företaget innehar.”

Vad var anledningen till att man gick in i initiativet från början?

”Dåvarande ledning ansåg, 2016, att det fanns ett behov av en branschgemensam kommunikation om det svenska skogsbruket och skogens olika nyttor. Vår nya inriktning innebär att vi kommer att prioritera kommunikationsinsatser utifrån bolagets kärnverksamhet, skogsbruket. Efter en process under hösten har vi beslutat att lämna initiativet”.

Ämnen i artikeln

Skogsmark
Klimatet
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt