Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-19 10:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/experter-varnar-miljardsatsning-riskerar-missa-klimatmal/

Svensk politik

Experter varnar: Miljardsatsning riskerar missa klimatmål

Vilken framtid ska vi planera för?
Vilken framtid ska vi planera för? Foto: Magnus Hallgren

Regeringen planerar för investeringar på minst 600 miljarder kronor i vägar och järnvägar, men tunga instanser varnar för att satsningen kan motverka klimatmålen. Beslutsunderlaget håller inte, menar kritikerna.

– Vi får inte investera fast oss i återvändsgränder, säger Ola Alterå på Klimatpolitiska rådet.

Det handlar om svindlande summor som kan räcka till mycket omfattande klimatåtgärder, men också till många mil motorväg för bränsleslukande bilar. Totalsumman hamnar någonstans mellan 600 och 1.000 miljarder kronor, beroende på hur regering och riksdag väljer mellan olika alternativ.

I mitten av april ska regeringen föreslå hur pengarna bör användas. Infrastrukturpropositionen sätter ramarna för statens investeringar fram till åtminstone år 2033. Det är en tidsperiod som sträcker sig bortom året då utsläppen från transporter ska ha minskat med 70 procent (2030). Det är också halvvägs till 2045, då Sveriges nettoutsläpp av växthusgaser ska vara noll.

Beslutet om infrastrukturen får avgörande betydelse för möjligheterna att nå klimatmålen, enligt Joanna Dickinson, utredare på Naturvårdsverket.

– Det vi bygger i dag kommer vi att ha i 60 år eller mer. Det skickar också signaler om vad företag ska investera i för transportlösningar. Planen måste tala om vilka vägar och järnvägar vi ska bygga eller inte bygga för att bidra till klimatmålen, säger hon.

Ola Alterå är kanslichef på Klimatpolitiska rådet som har till uppgift att utvärdera regeringens politik.

– Vi menar att det här beslutet är mycket viktigt. Det kommer att styra hur vi planerar bebyggelse och transporterar oss under väldigt lång tid. Det gäller att vi inte investerar fast oss i återvändsgränder som inte är hållbara, säger han.

Frågan är hur välgrundat beslutet blir. Tunga remissinstanser varnar för att underlaget inte håller. Inte bara miljörörelsen utan flera av statens egna expertmyndigheter riktar samstämmig kritik mot den rapport från Trafikverket som regeringens förslag ska baseras på. Förutom Naturvårdsverket är det till exempel Energimyndigheten och Boverket, liksom statens eget institut för transportforskning VTI.

En huvudinvändning gäller prognoserna för trafikutvecklingen som planerna ska utgå ifrån. Trafikverket tillämpar en traditionell metod där trafiken antas öka i takt med befolkningen och den ekonomiska tillväxten. Resultat av den ekvationen blir att persontransporterna ökar med uppemot 30 procent till 2040.

Flera remissinstanser varnar för att varken elektrifiering eller biodrivmedel räcker för att en sådan trafikökning ska vara förenlig med utsläppsmålen.

Enligt Joanna Dickinson på Naturvårdsverket behövs ett nytt sätt att tänka.

– Om man tänker att allt ska fortsätta som det gjort de senaste 50–60 åren, då ska vi bygga ut så att det blir lättare att använda bil. Men de där sambanden är bara historiska. Att människor har valt att använda sin ekonomi till att köra bil beror på att samhället har sponsrat det med förmånssystem för tjänstebilar, parkeringsplatser och annat, säger hon.

Klimatpolitiska rådet är inne på liknande tankegångar.

– Det behövs en planering för infrastrukturen som är mer styrd av klimatmålen och mindre av prognoser, säger Ola Alterå.

De myndigheter som är kritiska vill se mer konkreta planer för hur transporterna kan minskas och göras mer effektiva. Joanna Dickinson på Naturvårdsverket exemplifierar:

– Vi behöver mycket på järnvägssidan. Vi behöver cykelbanor och mer kollektivtrafik. Sedan måste man tänka på att inte utöka antalet körfält så att det blir ännu mer biltrafik. Om man bygger mycket vägar, vilket är på gång i storstäderna, då motverkar man klimatmålen. I städerna vill man se andra satsningar så att man inte behöver åka lika mycket bil för att klara vardagspusslet.

Tiden är knapp, propositionen ska presenteras den 16 april, men flera instanser varnar regeringen för att lägga fram ett förslag som vilar på bräcklig grund.

– Vi har svårt att se att man kan presentera propositionen på det här underlaget med tanke på att tunga myndigheter är så pass kritiska. Regeringen behöver ta ett samlat grepp med myndigheterna för att få en helhetssyn, säger Ola Alterå.

Läs mer:

Så kan pandemin bli en chans för klimatet

Risk för skövling eller prischock när du ska tanka förnybart

Ämnen i artikeln

Klimatet
Biltrafik
Trafikverket
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt