Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-09-27 09:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/hon-gick-fran-s-till-m-stammer-inte-att-m-bara-ar-for-rika/

SVENSK POLITIK

Hon gick från S till M: ”Stämmer inte att M bara är för rika”

Sofie Wiklund leder kampanjen ”Låna ut din röst” som ska säkra en M-seger.
Foto: Roger Turesson

SÖDERTÄLJE. Hon jobbade skift på stålverkets skitigaste avdelning och tvättade armarna med rostlösaren 5-56 och håret med diskmedel. I 15 år var Sofie Wiklund trogen Socialdemokraterna och arbetarrörelsen. Nu leder hon kampanjen som ska få S-väljare att rösta blått. Men än så länge finns det lite att jubla åt.

VAL 22

Klockan närmar sig 13:48 då det är dags för skiftbyte hos lastbilstillverkaren Scania i Södertälje. Sofie Wiklund cirkulerar målmedvetet utanför Gjuteriporten i jakt på en röd fabriksarbetare att omvända.

– Hallå där, lite information!, ropar hon efter en man i gul reflexväst och mjukisbyxor.

Moderata strateger kan inte dölja sin förtjusning i hur nöjda de är över att ha Sofie Wiklund i sitt team. I 15 år var ”tjejen från Avesta”, som hon kallas internt, en central person inom socialdemokratin. Hon har Dalarnas landskapsvapen tatuerat på armarna, har varit politisk sekreterare i S-fästet Borlänge, ledarskribent på Dala-Demokraten och rektor för Brunnsviks folkhögskola, en av den svenska arbetarrörelsens flaggskepp.

Nu är uppdraget ett annat: att få fler som röstar på Socialdemokraterna att välja arvfienden Moderaterna.

– Jag känner ju till hur de som står och väger resonerar. Jag vet att många i min omgivning i grund och botten har moderata värderingar men röstar på S av tradition, säger hon.

Sofie Wiklund tillbringade 15 år av sitt liv inom socialdemokratin. Nu ska hon vinna väljare åt Moderaterna.
Foto: Roger Turesson

De moderata värderingarna kännetecknas enligt Sofie Wiklund av en vilja att ta ansvar för sitt eget liv, att det ska löna sig att arbeta och att ingen ska kunna utnyttja ett bidragssystem, bland annat.

– Socialdemokraterna har ett alldeles för omhändertagande perspektiv, de tycker synd om folk och delar ut bidrag istället för att skapa vägar till jobb, säger hon som nu ”stängt dörren” till socialdemokratin.

Förra hösten räknade Moderata strateger ut hur många så kallade sidbytare som krävs för ett maktskifte. De kom fram till att 150 000 väljare väger mellan S och M – och att de kan avgöra valet. Så föddes kampanjen ”Låna ut din röst” som ska säkra en M-seger.

När Sofie Wiklund rekryterades som kampanjledare kläckte hon en idé. Hon skulle rikta in sig på kommuner där S historiskt har starkt stöd. Nu är siktet inställt på skiftarbetare vid fabrikerna.

”S har styrt här i 30 år. Tycker du att det går åt rätt håll?  Rösta på dem. Eller ge oss en chans”, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd i opposition i Södertälje som kampanjar med Sofie Wiklund.
Foto: Roger Turesson

Det är därför som hon nu, iklädd en blå dunväst med M:s logga, ränner efter skiftarbetarna vid Scania i Södertälje för att ge dem en moderat goodie bag. De bruna pappåsarna innehåller knäckebröd, tablettask och broschyrer som uppmanar till maktskifte både på riksplanet och i kommunen. S har styrt Södertälje så länge någon kan minnas och fackklubbarna på Scania är starka.

För Sofie Wiklund är det hemtama jaktmarker. Hon har själv jobbat skift på valsverk och varit kranförare.

– Jag jobbade på SSAB:s skitigaste ställe i Borlänge. Tvättade armarna med 5-56 och håret med diskmedel, säger hon och fortsätter.

– Och jag vet att inte lika många LO-medlemmar på fabrikerna sympatiserar med S som tidigare, säger hon hoppfullt.

Moderata strateger har räknat ut hur många så kallade sidbytare som krävs för ett maktskifte. De kom fram till att 150 000 väljare väger mellan S och M – och att de kan avgöra valet.
Foto: Roger Turesson

Många väljare bestämmer sig först i valrörelsens slutspurt. Men när Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Ipsos, analyserar väljarströmmar som skett under de senaste tre veckorna har M lite att jubla över.

– M har under den perioden inte lyckats vinna en enda S-väljare mer, säger han.

– Väljare har gått mellan S och M, men det har skett innan valkampanjen drog igång i augusti.

Sofie Wiklund är ändå hoppfull om att hennes jakt på sidbytare ska göra skillnad. När skiftbytet på Scania är avklarat lämnar hon Gjuteriporten och åker till villaidyllen Älvsjö i södra Stockholm. Det är dags att knacka dörr. Hon möter upp en hel trupp moderater iklädda i blåa funktionsjackor, breda leenden och kartor i händerna.

En av dem håller förtjust upp mobiltelefonen i luften och påkallar uppmärksamheten. Det är fem dagar kvar till valdagen och Jan Emmanuel Johansson, tidigare affischnamn åt S, har nyss publicerat en debattartikel i Expressen där han anklagar S för att ha svikit svenska folket. ”Jag har kommit fram till den tragiska slutsatsen att jag inte kan rösta på mitt eget parti”, skriver han.

– Det är ju en total sågning av S!, utbrister dörrknackaren nöjt.

En låda full av moderata goodie bags. De bruna pappåsarna innehåller knäckebröd, tablettask och broschyrer som uppmanar till maktskifte både på riksplanet och i kommunen. S har styrt Södertälje så länge någon kan minnas.
Foto: Roger Turesson

Sedan bär det av.

Partisekreterare Gunnar Strömmer ansluter och sätter av mot kvarteret Tonfisken.

– Vi har gott självförtroende, säger han.

Redan i början av året mejslade Moderaterna fram sin valstrategi. Man skulle fokusera på tre sakfrågor: att det ska löna sig att jobba, krossa den grova brottsligheten och bygga ny kärnkraft.

Sedan dess har kriget mot Ukraina ritat om spelplanen och opinionsmätningarna har visat på att SD är större än M. Men det har inte ruckat på planen.

– Strategin ligger fast, säger Gunnar Strömmer.

– Vi byter inte strategi till följd av svängningar i dagliga opinionsmätningar, och vi har heller inte haft någon anledning att ändra på den. Det är snarare så att verkligheten har kommit ikapp.

Elpriserna är högre än någonsin, en lågkonjunktur väntar och Sverige är på väg att slå ett dystert rekord när det gäller dödsskjutningar. Moderaterna hoppas att sakfrågorna ska avgöra valet till deras fördel – och att Sofie Wiklund ska kunna locka tillräckligt många väljare till Ulf Kristerssons lag.

Men kommer det att räcka för att säkra en M-seger på söndag?

Under de senaste veckorna har partiet storsatsat på att nå ut i sociala medier.

– Det har varit en dramatisk ökning av M-annonser. M har under augusti lagt mest pengar av alla partier och sticker ut genom att ha satsat mycket nu på slutet, säger Olof Gränström, samhällsanalytiker på dataanalysföretaget Whispr Group som tagit del av data från Facebook, Instagram och Messenger.

37 procent av alla M:s annonser var så kallade attackannonser.

– Det är förhållandevis mycket. Det handlar inte om en aggressiv kampanj av amerikansk sort. Men istället för att prata om vad partiet vill göra pekar de på allt dåligt som motståndaren gör, säger Olof Gränström.

Frågar man Sofie Wiklund om varför hon lämnade S är svaren flera. De uppvisar brist på handlingskraft. Saknar lösningar på allvarliga problem. Och förstår inte vad bidrag gör med människor. Hon hoppas att fler missnöjda socialdemokrater ska göra som hon och byta sida.

– Vi måste bryta fördomarna om att Moderaterna bara är ett parti för rika. Det är en bild som sossarna sprider och som inte stämmer, säger den före detta socialdemokraten.

Ämnen i artikeln

Val 2022
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt