Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-01-30 16:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/journalistiken-spelar-en-central-roll-for-att-lysa-upp-varlden/

SVERIGE

”Journalistiken spelar en central roll för att lysa upp världen”

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
Foto: Beatrice Lundborg

Nu kan Dagens Nyheters läsare se bland annat meningen ”För en upplyst värld” ta över skärmen när man besöker DN:s sajt, app eller på sidorna när man slår upp papperstidningen. Budskapen syns även i tv-kanaler och andra sammanhang.

Vad är det egentligen som händer här, Peter Wolodarski?

– Det är ett försök från vår sida att uppmärksamma värdet av fri och oberoende journalistik. Kanske mer än någonsin behövs det reportrar och fotografer som med hjälp av frågor och kameror lyser upp skeenden och gör dem mer begripliga. De närmaste veckorna kommer detta budskap att synas på ljustavlor runt om i Sverige och i reklamfilmer, som vi gjort tillsammans med reklambyrån Nord DDB.

Dagens Nyheter har samlat tankarna i en programförklaring, kallat ”För en upplyst värld”. Vad är det, och varför behövs den?

– Det är en programförklaring för fri och oberoende journalistik, som sammanfattar varför journalistiken är så viktig, och vad som driver oss på DN att varje dag göra vårt yttersta för att ge läsare nyheter och reportage som lyser upp och fördjupar.

– I en tid då demokratin är under press i många delar av världen, spelar journalistiken en central roll för att just ”lysa upp” världen, oavsett om det handlar om att rapportera från kriget i Ukraina, berätta om klimatkrisens konsekvenser, förstå gängkriminalitetens orsaker eller att granska maktutövningen hemma i Sverige.

Med start söndag möts DN:s läsare av budskapet ”För en upplyst värld” på både sajt och i papper.

Hur kommer läsarna märka av det konkret i Dagens Nyheters journalistik, och vad gör DN för att leva upp till de stora orden?

– Den som läser DN ska känna att man får veta mer. Journalistikens uppgift är inte att vara populär eller att få mest applåder, utan att göra samhället mer begripligt.

– Det har gått ekonomiskt bra för DN de senaste åren, tack vare många nya prenumerationer. Vi använder vinster till att investera mer i redaktionen, och har samtidigt tackat nej till ett par hundra miljoner kronor i olika statliga stöd. Det stärker vårt oberoende från den politiska makten. Det är vårt jobb att sätta ljuset på den.

Läs också: Här finns hela DN:s programförklaring ”För en upplyst värld”