Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-16 17:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/kommunen-och-volvo-samarbetar-for-ett-klimatneutralt-goteborg/

Sverige

Kommunen och Volvo samarbetar för ett klimatneutralt Göteborg

En stor del av centrala Göteborg ska bli testbädd för nya lösningar för att skapa fossilfritt transportsystem.
En stor del av centrala Göteborg ska bli testbädd för nya lösningar för att skapa fossilfritt transportsystem. Foto: Bengt Kjellin

Målsättningen: Göteborgs klimatavtryck ska vara nära noll år 2030.

Med bara nio år kvar inleds nu ett samarbete som ska öka chanserna att nå dit. En stor del av centrala Göteborg blir testzon för nya lösningar för att skapa ett helt klimatneutralt och utsläppsfritt transportsystem.

– Vi måste klara detta, vi har inget annat val, säger Maria Strömberg vid Business Region Göteborg.

Göteborg växer. 120 000 nya jobb ska enligt prognosen skapas i Göteborgsregionen fram till 2035 – vilket bland annat innebär ett ökat behov av transporter.

Samtidigt ska staden leva upp till högt ställda klimatmål. Förra året tecknade Göteborg ett avtal inom ramen för innovationsprogrammet Viable Cities om att gå före, testa och experimentera för att bli klimatneutrala år 2030.

Det är där Gothenburg Green City Zone kommer in i bilden. Bakom initiativet står Göteborgs stad genom Business Region Göteborg, Volvo Cars och RISE, Research Institutes of Sweden.

– Vi har skapat en plattform för det samarbetet dit vi bjuder in flera aktörer, både svenska och internationella företag, som har innovativa lösningar och som ska samverka med staden, forskningsaktörerna och vårt lokala näringsliv, säger Maria Strömberg, chef för Kluster och Innovation på Business Region Göteborg.

Maria Strömberg, avdelningschef Kluster och Innovation, Business Region Göteborg
Maria Strömberg, avdelningschef Kluster och Innovation, Business Region Göteborg Foto: Ola Kjelbye

Volvo Cars skriver i ett pressmeddelande att initiativet skapar en unik möjlighet att testa ny teknik på hemmaplan.

– I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och se till att de fortsätter att vara beboeliga. Det här initiativet ger oss en möjlighet att göra just det och ta ansvar i vår egen hemstad på samma gång, säger Håkan Samuelson, vd för Volvo Cars i pressmeddelandet.

Läs mer: Västtrafik ska vara helt fossilfritt år 2030

Inom ramen för initiativet har aktörerna identifierat en zon som är tänkt att fungera som en testbädd för lösningar som ska göra det möjligt att uppnå klimatmålen.

Zonen innefattar en stor del av centrala Göteborg – från Lindholmen till Korsvägen och hela vägen till Forsåker i Mölndal.

– Vi har valt dessa områden för att de är komplexa och liknar utmaningarna som många andra städer har runt om i världen. Det är platser där vi har enormt stora rörelser med transporter och det är stora inpendlingszoner, säger Maria Strömberg.

Zonen där alla fordon som färdas ska drivas utsläppsfritt 2030.
Zonen där alla fordon som färdas ska drivas utsläppsfritt 2030. Foto: Business Region Göteborg

Här finns till exempel det så kallade evenemangsstråket med Svenska Mässan och Liseberg som 2019 hade 5,3 miljoner besökare. Antalet väntas enligt Strömberg fördubblas fram till år 2030.

Lindholmen är intressant då det är en så kallad inpendlingszon med många arbetsplatser. I Forsåker fokuserar initiativtagarna på de boende. Här ska en helt ny stadsdel växa fram vilket ger en chans att från början öka möjligheterna till fossilfria transporter.

En eldriven Volvo-buss på laddning i Göteborg.
En eldriven Volvo-buss på laddning i Göteborg. Foto: Eddie Lothman

Målet är att alla fordon som färdas i eller från Gothenburg Green City Zone ska ska drivas utsläppsfritt 2030.

– Det är ett jätteambitiöst mål och var och en av de här aktörerna hade inte klarat det på egen hand. Men vi är övertygade om att om vi nu slår våra påsar ihop kommer det att gå. Vi måste klara det, vi har inget annat val, säger Maria Strömberg.

Tanken är också att initiativet ska generera näringslivsutveckling och att de lösningar som utvecklas ska kunna skalas upp och spridas inom Göteborgsregionen men också internationellt.

– De företag som har bra lösningar ska kunna gå på export med dem. Världen består av fler städer som liknar Göteborg än vad världen består av megastäder à la Manhattan, säger Maria Strömberg.

Läs fler nyheter från Göteborg och Västsverige här

Ämnen i artikeln

Volvo Cars
Göteborg
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt