Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-17 10:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/lastbilschaufforen-fick-intensivvard/

SVERIGE

Lastbilschauffören fick intensivvård

Bild 1 av 2 Nästan ingenting är kvar av lastbilens främre dragdel, efter kollisionen med den livvaktsbil som konstnären Lars Vilks och två polisanställda färdades i. Lastbilen bärgades och står uppställd några mil från platsen.
Foto: Mikael Holmström
Bild 2 av 2 Lastbilen var fylld av isoleringsmaterial som skulle levereras till byggarbetsplatser i Sverige.
Foto: Mikael Holmström

Den lastbilschaufför som kolliderade med konstnären Lars Vilks och hans livvakter, skadades så svårt att han fick intensivvård. Lastbilen blev helt demolerad.
– Jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv, säger Jan Sunde på speditionsfirman.

Fortfarande är frågetecknen många kring dödskraschen på E4 utanför Markaryd den 3 oktober då den bil som Lars Vilks och två polisanställda färdades i plötsligt girade och forcerade vajerräcket. På den motsatta vägbanan kom samtidigt en tung lastbil och kollisionen blev våldsam. Båda fordonen fattade eld och tog timmar att släcka.

Lars Vilks och hans två livvakter omkom omedelbart, medan lastbilschauffören fördes svårt skadad med ambulanshelikopter till sjukhus där han fick intensivvård. Polisen kunde ändå hålla ett första förhör med honom samma dag som kraschen.

Lastbilschauffören är, enligt uppgifter till DN, en man i 45-årsåldern från Rumänien som körde från Danmark till Sverige. Lastbilen var lastad med isoleringsmaterial till byggarbetsplatser, material som kan börja brinna i höga temperaturer.

Kollisionen blev våldsam när Lars Vilks bepansrade livvaktsbil kraschade mot en tung lastbil, varpå det började brinna.
Kollisionen blev våldsam när Lars Vilks bepansrade livvaktsbil kraschade mot en tung lastbil, varpå det började brinna. Foto: John Karlsson

Efter kraschen bärgades lastbilen och ställdes upp några mil från Markaryd, där DN:s reporter Mikael Holmström fotograferade den under måndagen. På bilderna syns en reva i trailern som är lastad med isoleringsmaterialet och hur den främre dragdelen som är insvept i blå plast är helt demolerad.

Det var den danska speditionsfirman Freja som anlitat en åkare med flera lastbilschaufförer som turades om att genomföra körningen. Körningarna har fortsatt efter kraschen, när vägen öppnades för trafik igen.

Jan Sunde är managing director på Freja.

– Vi är djupt berörda och våra tankar går till de drabbades familjer, vänner och kolleger. Det är så tragiskt, det är människoliv det handlar om, säger han.

Företaget har kontinuerlig kontakt med den åkare som lastbilschauffören var anlitad hos.

– Vad jag förstår väntar polisen fortfarande på att kunna fortsätta förhöra lastbilschauffören.

Jan Sunde har inte tidigare varit med om något som liknar dödskraschen utanför Markaryd.

– Inte en så här allvarlig och svår händelse.

Han har fått se DN:s bilder på lastbilsvraket.

– Det enda som var kvar av lastbilens dragdel var en svart klump. Jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. När polisen är klar med den antar jag att den kommer skrotas, det finns inget kvar av den.

Två parallella polisutredningar pågår för att klarlägga orsaken till kraschen. En gäller grovt vållande till annans död och leds av Särskilda utredningar som är en fristående avdelning inom Polismyndigheten och som utreder misstankar som riktas mot polisanställda.

Den andra utredningen gäller mord och leds av Polismyndighetens Nationella operativa avdelning. Polisen har tidigare gått ut med att huvudspåret är att kraschen var en olycka, men att man vill vända på varje sten och utesluta yttre påverkan, exempelvis sabotage.

DN har frågat Säkerhetspolisen, som bekämpar terrorism, om myndigheten är inkopplad för att klarlägga vad som orsakade kraschen. Detta eftersom det fanns en hotbild mot Lars Vilks och då han tidigare varit med om flera attentat. Säpo svarar varken ja eller nej.

– Vi har ingen möjlighet att närmare komma in på vårt operativa arbete och därför har vi inte möjlighet att kunna svara på vad vi eventuellt gör eller inte gör. Vi brukar påpeka generellt att vi har en nära samverkan med Polismyndigheten, men då talar vi alltså generellt, säger Karl Melin, presschef vid Säpo.

DN har varit i kontakt med Universitetssjukhuset i Lund som inte lämnar några uppgifter om huruvida lastbilschauffören fortfarande vårdas på sjukhuset.

Läs mer:

Livvaktsbilen en ”rullande fästning”

Lars Vilks sista helg – en kuslig profetia

Ämnen i artikeln

Skåne
Säpo
Lars Vilks
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt