Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-21 04:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/mer-palmolja-i-svenskt-biobransle/

Sverige

Mer palmolja i svenskt biobränsle

Foto: TT. Illustration: Stefan Rothmaier

En av regeringens stora klimatsatsningar är att öka biobränslet i bensin och diesel. Men nya siffror visar att andelen av den miljökritiserade palmoljan har ökat i drivmedlet som tankas i Sverige.

– Det är inte en hållbar lösning, säger Ola Hansén på WWF.

Den stora klimatnyheten i höstbudgeten från regeringen och samarbetspartierna var skärpningen av reduktionsplikten, även kallad bränslebytet. För första gången kan målet för sänkta utsläpp från transporter till år 2030 vara inom räckhåll, enligt regeringens beräkningar. Fossila bränslen ska fasas ut genom att allt mer biobränsle blandas i bensinen och framför allt dieseln.

Men klimatnyttan med biobränslen är omstridd och nya siffror från Energimyndigheten visar att ifrågasatta råvaror fortfarande spelar en avgörande roll. Det handlar om palmolja liksom PFAD som utvinns ur palmolja.

Sammantaget utgjorde de här två komponenterna 44 procent av råvaran i den biodiesel av typen HVO som levererades i Sverige 2019. HVO spelar en avgörande roll i bränslebytet eftersom det är tekniskt möjligt att blanda in betydligt mer biodrivmedel i diesel än i bensin.

Mest används PFAD vars andel har minskat något jämfört med 2018. Det kan vara en effekt av en regelskärpning som skedde 2019. Bland annat infördes nya krav på att råvarans ursprung ska spåras. Däremot ökade den rena palmoljan till 8 procent, en uppgång med 130 procent enligt Energimyndigheten.

Anders Wallinder är enhetschef på myndigheten med ansvar för drivmedelsfrågor.

– Om det blir mer palmolja i stället för PFAD så blir det sämre klimatprestanda på biobränslet, säger han.

Enligt Anders Wallinder är det nödvändigt att minska användningen av både PFAD och palmolja. Världsnaturfonden WWF vill helt slopa dessa råvaror. Organisationen varnar för att den stigande efterfrågan på biobränslen är ett allvarligt hot mot världens regnskogar.

Sverige importerade 95 procent av råvaran till HVO-diesel 2019 och 41 procent kom från Indonesien och Malaysia. Faran är att regnskog avverkas för att bereda plats för odling av oljepalmer. Förlusten handlar både om att mindre koldioxid kan tas upp av skogen och att den biologiska mångfalden hotas.

Läs mer: Svenskt klimatmål kan vara inom räckhåll

Det finns system för certifiering av palmolja, som ett intyg på att produktionen sker på ett hållbart sätt. Men att spåra ursprunget fungerar bara så länge uttaget är starkt begränsat, exempelvis till livsmedel, menar Ola Hansén som arbetar med hållbar energi på WWF.

– Ska man försöka ersätta alla fossila bränslen med biobränslen så räcker råvaran helt enkelt inte till. Det leder till att efterfrågan ökar ännu mer vilket bidrar till ökad avskogning, säger Ola Hansén.

Sverige ligger i dag i långt framme och använder en jämförelsevis stor andel av de råvaror för biobränsle som finns på marknaden. Konkurrensen kommer att öka när fler och fler länder börjar ställa krav på inblandning i fossila bränslen.

– Vi förutser att det kommer att bli en huggsexa om biodrivmedel i Europa, säger Anders Wallinder.

En trolig effekt är stigande priser, vilket i slutänden ska betalas av kunden vid pumpen. Men Sveriges ambitioner att vara ett föredöme internationellt riskerar också att undermineras, menar Ola Hansén på WWF.

– Nu har vi en lösning som bygger på att vi använder en oproportionerligt stor del av världens biobränslen. Då är det inget som andra länder kan ta efter. Skulle Tyskland göra som vi så skulle det ta slut direkt, säger Ola Hansén.

Bolaget Preem har valt att varken tillverka eller sälja bränsle baserat på PFAD eller palmolja, uppger Åsa Håkansson, affärsutvecklare med inriktning på näringspolitik.

– Det är svårt att ha kontroll på hela värdekedjan. Vi vill inte vara en del av den osäkerheten, säger hon.

Finländska Neste är enligt egen utsago världens största producent av förnybar diesel. I Sverige säljs den bland annat på OKQ8. Enligt Carl Nyberg, ansvarig för förnybara transporter, finns ingen palmolja i Nestes bränsle på den svenska marknaden. Däremot ingår PFAD men exakt hur mycket det rör sig om betraktar Neste som en affärshemlighet.

– Det har minskat och den PFAD vi använder är fullt spårbar samt certifierad och hållbar i den meningen, säger Carl Nyberg.

Läs mer: DN:s Jannike Kihlberg om alternativa bränslen till fordon

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Klimatet
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt