Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-11-30 16:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/nya-bidrag-till-bilister-i-oppositionens-budgetar/

SVENSK POLITIK

Nya bidrag till bilister i oppositionens budgetar

”Välfärden kommer först”, säger Mikael Damberg, Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Mer pengar till kommunerna och nya varianter på bidrag till bilisterna. Så skulle det se ut om oppositionspartierna fick bestämma.

– Vår prioritet är välfärden också i ett tufft läge, säger Mikael Damberg (S).

Det har gått två veckor sedan regeringen lade fram sin budget och nu har oppositionspartierna kommit med sina svar. Om den rödgröna sidan hade haft makten skulle förutsättningarna ritas om drastiskt på flera politikområden. Oppositionspartierna är till exempel eniga om att regeringen ger för lite pengar till kommuner och regioner.

Regeringen föreslår i sin budget att de generella statsbidragen ökar med sex miljarder kronor. MP vill skjuta till ytterligare 14 miljarder medan V vill lägga till 25 miljarder mer än regeringen. S föreslår ökade statsbidrag med 6 miljarder och C med 4 miljarder.

– För oss är det en självklar prioritering att välfärden kommer först, säger Mikael Damberg (S), ekonomisk-politisk talesperson.

Samtliga oppositionspartier är kritiska till regeringens förslag om att sänka skatten på bensin och diesel. Förslaget kostar cirka 6,7 miljarder för statskassan och ger i praktiken en sänkning med 14 öre per liter för bensin och 41 öre för diesel.

S föreslår i stället en så kallad tankrabatt som ska kunna ge som mest 2 000 kronor till bilägare som bor i glesbygd. ”Tankrabatten” ska omfatta alla bilägare med en månadsinkomst på mindre än 50 000 kronor i månaden, och vara utformat på ett sätt så att det mest gynnar dem utanför storstäderna.

– De som har långa avstånd och behöver bilen ska få ett stöd, säger Mikael Damberg.

C har i sin tur en modell som enligt partiet ska ge tre kronor lägre bensin- och dieselpris för glesbygdsbor. Partiets ekonomisk-politiska talesperson Martin Ådahl motiverar den riktade satsningen med att många som bor i städerna har alternativ till bilåkande.

– De har kollektivtrafik, tunnelbana, spårväg och bussar på ett helt annat sätt än de som är helt beroende av bilen, säger Martin Ådahl.

Både V och MP vill öka stödet till dem som köper en elbil. Regeringen tog bort den tidigare subventionen på 70 000 kronor vilket gör att den som köper en elbil inte längre får något stöd från staten. V föreslår nu att elbilsköpare får en subvention på 105 000 kronor som i första hand ska gå till elbilar i de lägre prisklasserna.

– Syftet är att pressa fram billigare bilar och inte subventionera lyxsegmentet, säger V-ledaren Nooshi Dadgostar.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) tycker att oppositionspartiernas förslag i själva verket innebär en skattehöjning.
Foto: Maja Suslin/TT

Alla oppositionspartier vill i olika hög grad ha en större biståndsbudget än den som regeringen har presenterat. S är dock det enda parti som inte omgående vill återgå till enprocentsmålet. S skjuter till 2,5 miljarder utöver regeringens förslag och menar att en återgång till enprocentsmålet bör ske stegvis.

– Det skulle kännas märkligt för mig som socialdemokrat om den största utgiftsökningen i den här budgeten var en ökning av biståndet, mer än de generella statsbidragen till välfärden, säger Mikael Damberg.

Tre av de fyra oppositionspartierna säger nej till att höja gränsen för statlig inkomstskatt efter årsskiftet. Argumentet är att det skulle ge en skattesänkning som enbart skulle komma högavlönade till del. Att stoppa den automatiska indexeringen skulle innebära en förstärkning på cirka 13 miljarder kronor för statskassan och är en viktig del i finansieringen av andra reformer för oppositionen.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) anser att oppositionspartiernas förslag i själva verket innebär en skattehöjning, eftersom uppjusteringen av brytpunkten normalt ska ske automatiskt. Hon anser också att flera av oppositionsbudgetarna är oansvariga och inte tar hänsyn till det ekonomiska läget och den höga inflationen. Hon försvarar varför regeringen har lagt fram en återhållsam budget.

– Om Sverige går in i en lågkonjunktur nästa år så finns det handlingsutrymme, säger Elisabeth Svantesson.

Läs mer:

Sex satsningar i den nya regeringens första budget

Fyra tunga ekonomer om nya regeringens budget

Inga stora skattesänkningar i budgeten

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt