Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-02 08:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/oresundsbron-slacks-for-att-spara-el/

SVERIGE

Öresundsbron släcks för att spara el

Öresundsbron kommer släckas ner under nätterna för att spara el.

Förutom pylonerna ska även motorvägsljusen mörkna under nätterna.

– Budskapet här är ju att visa att det är angeläget att vi alla sparar energi, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Öresundsbron.

Men Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande ser risker med tilltaget.

Initiativen haglar i energikrisens Europa. Gatubelysning släcks, inomhustemperaturen sänks och simbassänger stängs.

Nu går Öresundsbron ut med att de ska spara el genom att dra ner på belysningen.

Bland annat ska man i mindre utsträckning använda den dekorativa belysningen på brons pyloner, som bland annat tänds vid svenska och danska högtider. Sedan i mars har de lysts upp i de ukrainska blågula färgerna på söndagar som ett sätt att visa stöd.

– Att släcka är ju också ett budskap och budskapet här är ju att visa att det är angeläget att vi alla sparar energi, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Öresundsbron.

Men även motorvägsbelysningen kommer släckas delvis. Mellan 01 och 05 om nätterna stängs den av längs med hela bron och på konstgjorda ön Pepparholm. Tunneln vid den danska sidan kommer dock fortsatt vara tänd.

– En motorväg som vår har inget krav på att ha belysning. Om man tar vår systerbro i Danmark till exempel, Stora Bält-förbindelsen, så finns det ingen belysning. Yttre ringvägen i Malmö har heller ingen belysning, säger Bengt Hergart.

Han påpekar att brons kunder kommer märka en skillnad, men tror inte att tilltaget påverkar trafiksäkerheten. Dels eftersom det är under timmar med låg trafikintensitet, dels för att de som kör över bron sannolikt nyligen har kört på andra sträckor utan belysning.

Om det inte har någon påverkan på trafiksäkerheten, varför släcker ni inte hela tiden?

– De regler som styr när man ska ha en motorvägsbelysning eller inte går rätt mycket på trafikintensitet. Och vår trafikintensitet är sådan att följer man lagboken till punkt och pricka skulle vi inte behöva ha motorvägsbelysning någon gång. Men vi tycker ändå med en viss försiktighetsprincip att vi tar det på de timmar som har lägst trafikintensitet.

NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, ser dock risker med den släckta belysningen.

”Att man släcker ner den estetiska upplysningen av bron har vi inga synpunkter på, men vi ser helst att man behåller belysningen av vägbanan. En väl upplyst vägbana är ur trafiksäkerhetssynpunkt alltid att föredra. En motorväg behöver inte ha belysning, men en nedsläckt bro försvårar för personer som har svårt att se i mörker. Det kan handla om bilförare med nedsatt mörkerseende eller personer som är extra känsliga för bländande trafik”, skriver föreningens kommunikationsansvariga Rickard Cosini i en kommentar till DN.

Tilltaget förväntas spara nio megawattimmar i månaden. Under vintern förbrukar Öresundsbron drygt 500 megawattimmar i månaden.

Läs mer: Då blir elen billig igen – 22 frågor och svar om elkrisen

Läs mer: Krisplanen: Kan elda 30 000 kubik olja i kraftverk i Malmö

Ämnen i artikeln

Öresund
Skåne
Malmö
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt