Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-29 02:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/saknas-lyktstolpe-skara-ska-testa-dronare-lysa-upp-cykelvagarna/

SVERIGE

”Skyddsängel” ska få fler att cykla på vintern i Skara

”Skara skyddsängel”. Illustration av hur en drönarbaserad cykelbelysning skulle kunna se ut.
”Skara skyddsängel”. Illustration av hur en drönarbaserad cykelbelysning skulle kunna se ut. Foto: Högskolan i Skövde

Hur får man medborgarna att välja cykeln även under det mörka vinterhalvåret?

Skara kommun kan ha svaret – där testas nu drönare som ett alternativ till fast vägbelysning.

”Aktiva resor”, ”behovsbaserat infrastrukturstöd” och ”drönarbaserade lösningar”. Det regnar tekniska termer när Skara kommun ska beskriva projektet vid namn ”Skara skyddsängel”.

I praktiken handlar det om att använda drönare för att lysa upp cykelvägar som inte omfattas av befintlig infrastruktur.

– När jag hörde det nämnas första gången tänkte jag ”det här är helt crazy”. Det är lite science fiction. Men ju mer man gick in i materian och förstod hur tekniken kan öppna upp för möjligheter för en liten kommun som Skara ändå är, så började vi se fördelarna i att testa det här, säger Maria Nordström, projektledare på Skara kommun.

Med kommunala mått mätt gick steget från tanke till handling snabbt. Idén lanserades av Skaras planarkitekt i januari, följt av en ansökan i juni, som godkändes i september.

Maria Nordström, projektledare på Skara kommun.
Maria Nordström, projektledare på Skara kommun. Foto: Skara kommun

Skara har bra cykelvägar men belysningen, särskilt på landsbygden, lämnar en del att önska. Och i och med det långa mörkret som vinterhalvåret i Sverige medför blir det svårt att med gott samvete uppmuntra medborgarna till att ta cykeln, säger Maria Nordström.

– Vi lever och bor i ett mörkerland och problematiken är inte unik för Skara. Vi vill se cykeln som ett hållbart alternativ till att ta bilen och vi har väldigt bra cykelvägar. Men vi har ingen belysning på alla våra sträckor och därför vill vi nu testa det här.

Rent praktiskt ska cyklisten kunna aktivera drönaren via en app och med drönaren snett bakom sig få vägen upplyst så länge man behöver. Projektet, som genomförs av statliga forskningsinstitutet Rise i samarbete med Högskolan i Skövde, Jönköping University och Skara kommun, kommer nu att utvärderas ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.

– Vi kommer att analysera hur mycket det kommer att kosta jämfört med fast belysningsstruktur, men det vi vet redan nu är att det är för dyrt bygga fast infrastruktur. Och digital infrastruktur, särskilt om den är on-demand, kommer bli allt viktigare i framtiden, säger Lei Chen, forskare på Rise.

Lei Chen, forskare på RISE.
Lei Chen, forskare på RISE. Foto: RISE

Först nästa höst ska ”Projekt Skyddsängel” testas tillsammans med medborgare, och kommer då utgå ifrån två cykelvägar i kommunen.

– Det finns utmaningar som vi behöver tänka på men det här är ett första steg. Kommunen kommer få bevis för att det fungerar och hur väl det fungerar, hur mycket det kostar och så vidare. Sen får man avgöra om man ska köpa in såna här tjänster eller bygga upp infrastruktur istället, säger Lei Chen.

Läs fler nyheter från Västsverige här.

Ämnen i artikeln

Västsverige
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt