Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-24 15:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/skane-vill-vara-med-och-betala-oresundstunnel/

Sverige

Skåne vill vara med och betala Öresundstunnel

Region Skåne erbjuder sig gå in som medfinansiär för att tunneln mellan Helsingborg och Helsingör ska bli av.
Region Skåne erbjuder sig gå in som medfinansiär för att tunneln mellan Helsingborg och Helsingör ska bli av. Foto: Björn Lindgren/TT

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska ge fler jobb, fler bostäder och säkrade transporter, enligt förespråkarna.

Nu erbjuder sig Region Skåne att gå in som medfinansiär för att tunneln ska bli av.

TT Text

– Vi har beslutat oss för att oss faktiskt erbjuda svenska staten ett intresse att vara med att deläga en framtida HH-förbindelse – att regionen skulle gå in som en medfinansiär i bygget, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelseordförande i Region Skåne under en presskonferens.

HH-förbindelsen mellan Skåne och Själland har diskuterats i flera år. På regional nivå har politiker varit överens, och enligt de styrande i Skåne handlar det om två tunnlar — en för vägtrafik och en för tåg.

– Vårt mål är att en HH-förbindelse ska kunna öppna 2030, om tio år. En offensiv tidsplan, men realistisk, säger Henrik Fritzon (S), oppositionsråd i Region Skåne, som efterlyser ett ”skarpt beslut” från svenskt håll redan under denna mandatperiod.

En anledning att snabba på processen är bygget av dansk-tyska Fehmarn Bält-tunneln som beräknas vara klar år 2029 – något som i sin tur väntas öka trycket på infrastrukturen även mellan Danmark och Sverige.

En ny dansk-svensk statlig utredning om förbindelsen ska presenteras i slutet av månaden, och frågan om ett skånsk delägarskap kommer upp på regionstyrelsens möte i februari.

Tanken är att tunneln ska betala sig via brukaravgifter och enligt Carl Johan Sonesson (M) handlar åtagandet inte om att satsa några skattepengar, utan att teckna sig som garant för lån. Till vilka belopp är ännu oklart, säger han.

– Där är vi är inte riktigt än så vi kan ange exakt siffra.

Ämnen i artikeln

Danmark
Öresund
Skåne
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt