Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-25 16:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/socialt-engagemang-bakom-att-vissa-larare-blir-utbranda/

Sverige

Socialt engagemang bakom att vissa lärare blir utbrända

En av tio lärare i Sverige är drabbad av stressrelaterad utmattning.
En av tio lärare i Sverige är drabbad av stressrelaterad utmattning. Foto: Thomas Karlsson

Lärare som investerar mycket av sin lediga tid i elever och kollegor tenderar att bli utbrända i större utsträckning än lärare som inte engagerar sig lika mycket.

Det visar forskning från Högskolan i Gävle.

En av tio lärare i Sverige är drabbad av stressrelaterad utmattning. Det är en 50 procent högre andel än hos övriga yrkesgrupper, visar studier från det som tidigare hette Arbetslivsinstitutet.

– Det är inget som är unikt för Sverige. Lärare har en större utmattningsproblematik jämfört med många andra yrkesgrupper i andra länder också, säger Ola Nordhall som forskar inom psykologi och arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle.

För att ta reda på mer om vad som orsakar utbrändheten skickade han ut en enkät till 2.700 lärare som var anslutna till Lärarnas riksförbund och fick svar av 800 lärare, mestadels på gymnasiet och i högstadiet.

När Ola Nordhall tittade närmare på sambanden mellan olika faktorer såg han ett mönster. Lärare som skattade att de hade ett högt engagemang i elever och andra lärares välmående också hade en högre grad av utmattning.

Mer än tio procent av utmattningen bland lärare kunde förklaras av det som forskarna kallar psykologiska arbetskrav, det vill säga socialt stöd till elever, kollegor och föräldrar.

Foto: Lotta Härdelin

– Vi såg att ju mer man ägnar sig åt socialt engagemang som ligger utanför lärarrollen, desto mer utmattningsproblematik, säger Ola Nordhall.

Det kan handla om att man stannar kvar efter lektionen för att lyssna på en elev som har problem, eller engagerar sig i hur kollegor mår och jobbiga saker som händer dem.

– Det är inget man måste men som man gör för att man bryr sig.

Varför sambandet ser ut som det gör har han inte undersökt vidare, men konstaterar också att det finns en rad fördelar med att vara engagerad som lärare.

Ola Nordhall
Ola Nordhall Foto: Högskolan i Gävle

– Det är klart att det är trevligt att ha lärare och kollegor som engagerar sig i svårigheter som man har. Det är en typ av socialt stöd som kan vara väldigt viktigt, säger Ola Nordhall.

Det är väl beforskat att olika typer av informellt arbete, anställda som gör saker utöver arbetsbeskrivningen, kan öka effektiviteten och ha väldigt positiva effekter på en organisation, enligt Ola Nordhall.

– Så det finns två sidor av det här, en framsida och en baksida.

Hur kan man förebygga de negativa effekterna?

– Om det finns uttalade förväntningar på att lärare ska ägna sig åt den här typen av socialt engagemang så är det klart att skolledningen kan tona ned dessa. Kanske strama upp arbetsbeskrivningen så det blir tydligt vad som krävs.

Ämnen i artikeln

Skolan
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt