Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-29 15:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/statsvetaren-om-talmannens-uttalande-inte-sa-lampligt/

SVENSK POLITIK

Statsvetaren om talmannens uttalande: ”Inte så lämpligt”

2 min 39 sek. En märkbart frustrerad Andreas Norlén presenterade på nytt S-ledaren Magdalena Andersson som sitt förslag till Sveriges nästa statsminister.

Talmannen visade tydlig frustration och riktade hård kritik mot Miljöpartiets agerande under superonsdagen.

Statsvetaren Jenny Madestam tycker att det var onödigt av Andreas Norlén att säga att turbulensen riskerar att skada förtroendet för Sveriges politiska system.

– Jag blev förvånad över talmannens uttalande och tycker inte att det är lämpligt att säga så, säger hon.

Det var en frustrerad Andreas Norlén som mötte journalisterna i riksdagens presscenter på torsdagseftermiddagen för att lämna besked om vad som ska hända härnäst i regeringsbildningen.

– Om jag hade fått information i förväg om att det var ett villkor för MP för att kvarstå i regeringen att regeringens budget vann omröstningen hade jag naturligtvis inte nominerat Magdalena Andersson i måndags, sa Norlén under presskonferensen.

Han sa också att turbulensen som uppstod efter Miljöpartiets utträde ur regeringen hade kunnat undvikas ”på ett tämligen enkelt sätt”.

– Jag tror att det faktum att riksdagen på morgonen väljer en statsminister som sedan, sju timmar senare, begär sitt entledigande framstår för svenska folket som obegripligt. Jag tror att den typen av händelseutveckling riskerar att skada förtroendet för riksdagen som institution, för vårt politiska system och för de politiska partierna i allmänhet, säger talmannen Andreas Norlén.

Bild 1 av 2 Jenny Madestam
Foto: Jessica Gow/TT
Bild 2 av 2 Talman Andreas Norlén.
Foto: Lisa Mattisson

Jenny Madestam är statsvetare vid Försvarshögskolan och säger att det finns en risk att förtroendet för de demokratiska processerna skadas om väljarna inte förstår vad det är som händer. Men samtidigt är det något som framtiden får utvisa, enligt Madestam.

– Han har ju rätt i att det kan bli så. Men det får vi ju veta när det har kommit opinionsmätningar eller på valdagen. När man pratar om politiska situationer och säger att det är kaos, då är man också med och skapar bilden av att det är kaos. Jag blev förvånad över talmannens uttalande och tycker inte att det är så lämpligt att säga så, säger Madestam.

Hon säger också att det finns forskning som visar att väljare uppskattar stabila politiska situationer och ogillar osäkerhet och allt för hög konfliktnivå.

– Men det är ju inte så att vi har haft en statskupp. Det här är partier som har använt instrument i vår demokrati som man vanligtvis inte behöver använda.

Jenny Madestam tror att Andreas Norléns kritik mot Miljöpartiet kom ur en genuin irritation.

– Så som vi känner talman Andreas Norlén är att han är väldigt noggrann, han vill göra allt rätt och att allt ska gå korrekt till. Jag tror att det var ett uttryck i affekt i en situation där han själv inte upplevde att han hade kontroll, säger Madestam.

Andreas Norlén sa också under sin presskonferens att det skulle vara ”uppenbart för alla att Centerpartiets ställningstagande i budgetfrågan mycket väl kunde bli som den faktiskt blev”. Men Jenny Madestam håller inte med.

– Nej, det var inte uppenbart för alla. När han säger det på det viset, låter det som att han sitter på information som inte alla har. Jag tycker att han uttryckte sig olämpligt.

Tommy Möller, statsvetare vid Stockholms Universitet säger att det är unikt att en talman kritiserar ett enskilt parti.

– Det är unikt på det sättet att det aldrig tidigare förekommit. Det har förekommit tillrättavisningar mot enskilda ledamöter eller att partier varit kritiska för att talmän hanterat saker på ett sätt som inte uppskattats av olika partier, säger Tommy Möller.

Och tillägger:

– Jag tycker att talmannens agerande var rimligt.

Han delar talmannens analys av att förtroendet för politiken kan skadas efter de senaste dygnens turbulens.

– Jag tycker att talmannens kritik är befogad. Han menar ju själv att om MP hade meddelat att de hade ett absolut villkor för att sitta kvar i regeringen så hade han lagt upp voteringsschemat på ett annat sätt.

Språkrören hade mandat att lämna regeringen – före Centerns besked

Hoten och vreden: Superonsdagen som skakade Sverige

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

• håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt