Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-02-07 08:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/striden-om-sls-tagvardar-fortsatter-v-kritiserar-nya-styret/

SVERIGE

Striden om SL:s tågvärdar fortsätter – V kritiserar nya styret

2021 fattades beslut om att pendeltågens tågvärdar ska ersättas med kameror. Vid valet kom regionstyret överens med V om att avvecklingen ska pausas.
Foto: Lisa Mattisson

Frågan om tågvärdarna har blivit en politisk stridsfråga. Trots att det S-ledda styret i Region Stockholm kommit överens med Vänsterpartiet om att sätta paus så fortlöper avvecklingen av yrkesgruppen.

– Otydligheten skapar både oro och rykten. Det är inte bra för ett nytillträtt styre, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.

2021 fattade trafiknämnden beslut om att pendeltågens tågvärdar ska bytas ut mot kameror, vilket har väckt skarp kritik från bland annat lokförare som inte vill köra tågen ensamma.

I december hade MTR planerat att dra igång avvecklingen och öka antalet avgångar utan tågvärdar med 30 procent, men bolaget fick backa på grund av personalbrist. Det resulterade i att knappt en tredjedel av avgångarna ställdes in och pendeltågstrafiken drabbades av omfattande störningar under drygt en veckas tid.

Både trafikförvaltningen och MTR säger att arbetet med avvecklingen fortlöper. Planen är att mellan 30 och 50 procent av pendeltågen ska köras utan tågvärdar i februari. Det får oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V) att reagera.

Hon betonar att Vänsterpartiet i samband med valet tecknade ett samarbetsavtal med C, S och MP, de tre partier som efter valet utgör den styrande koalitionen. En av de 44 punkterna i överenskommelsen är att avvecklingen av tågvärdarna ska pausas medan frågan utreds.

– Samarbetet är inte på väg att spricka, men vi är frustrerade över att den här frågan inte har blivit utredd och att styret inte driver på mer för att få klarhet i situationen. Oron är väldigt stor bland lokförare och tågvärdar, så har det varit sedan beslutet om en avveckling togs, säger Anna Sehlin och fortsätter:

– Vi har ett avtal med styret. Där framgår klart och tydligt att avvecklingen ska pausas under en utredning av frågan. Det står i budget och i den verksamhetsplan som tas på trafiknämnden den 24 januari. Så vi förutsätter att S, C och MP håller avtalet.

”Det här är det första testet för Anton Fendert och den post han sitter på. Klarar han det eller inte?”, säger oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V).
Foto: Robin Bäckman

Enligt Sehlin finns en överhängande risk att tågvärdar och lokförare säger upp sig på grund av den osäkerhet som präglar frågan.

– Och detta i en situation där vi faktiskt ska ha tågvärdar på tågen. Det är vad överenskommelsen säger. Om alla tågvärdar har sagt upp sig kan man ju inte heller utreda om de ska vara kvar. Allt detta har vi sagt till styret sedan vi förhandlade i september. Vi måste värna den här personalgruppen.

Ser du detta som ett avtalsbrott?

– Inte än. Men det börjar brinna i knutarna. Styret måste sätta ner foten och ge MTR och trafikförvaltningen tydliga direktiv om att avvecklingen ska pausas under utredningen. Otydligheten skapar både oro och rykten. Det är inte bra för ett nytillträtt styre. Det här är det första testet för Anton Fendert och den post han sitter på. Klarar han det eller inte?

DN har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP). Han har avböjt att ge någon någon kommentar i frågan.

Läs mer:

Kritik mot regionledningen efter pendeltågsstrulet

Lokförare kritiska till slopade tågvärdar i SL-trafiken

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentarsfältet stänger. Nu finns inte längre möjligheten att kommentera artiklar på DN. Vi hoppas att ni som uppskattat att kommentera artiklar ändå fortsätter att engagera er i vår journalistik, och tar debatten vidare på andra vis. Tack alla läsare för ert engagemang!

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt