Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-05 10:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/umea-kommun-kommer-inte-na-sina-hallbarhetsmal/

SVERIGE

Umeå kommun kommer inte nå sina hållbarhetsmål

Umeå kommuns territoriella koldioxidutsläpp har inte minskat sedan 1990.
Foto: Henrik Montgomery/TT

Koldioxidutsläppen från energianvändningen inom Umeå kommuns gränser har inte minskat sedan 1990, enligt Umeå kommuns senaste siffror från 2019.

Nu behöver utsläppen minska i snabbtakt om Umeå ska nå sina högt satta hållbarhetsmål, men ännu har kommunen inte lyckats klubba igenom åtgärdsplanen för hur målen ska nås, i fullmäktige.

– Det finns väldigt många idéer på vad man kan göra för att minska utsläppen men det finns ingen plan, säger Liv Oscarsson, ordförande för Naturskyddsföreningen i Umeå.

VAL 22

2022-09-07 kl 15.42: Artikeln har tillfogats en rättelse

I Norrlands största stad, Umeå, styr Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet. Kommunen har länge stoltserat med att ligga långt fram i klimatarbetet, och har bland annat skrivit på ett klimatkontrakt, mellan städer och myndigheter för att snabba på utvecklingen av klimatneutrala städer.

Staden är dessutom uttagen till att delta i EU:s uppdrag för klimatneutrala städer senast år 2030.

Men utsläppen inom Umeå kommuns gränser från energianvändningen har inte minskat sedan basåret 1990, enligt Umeå kommuns senaste siffror från 2019. Dock har utsläppen från energianvändningen per person minskat, men faktum är att umeborna i dag släpper ut cirka 11 ton koldioxid per år och person, det är två ton mer än rikssvensken.

För att minska utsläppen antog kommunen år 2020 flera hållbarhetsmål. Till exempel ska Umeås kommunkoncern senast år 2025 ha nettonoll i utsläpp, det vill säga så låga utsläpp som möjligt och resten ska kompenseras bort.

Målet har kritisterats hårt internt och av oppositionen för att vara omöjligt att nå, något som Västerbottens-kuriren rapporterat om.

– Målet kommer inte att nås, och det kommer inte Socialdemokraterna heller att lyckas med, säger Lena Riedl (M), vice ordförande i hållbarhetsutskottet.

Men vilka egna mål Moderaterna vill se istället, har hon inget svar på.

Hans Lindberg (S) är kommunstyrelsens ordförande i Umeå. Han kan trots upprepade frågor av DN inte ge svar på hur kommunens klimatmål att kommunkoncernen senast år 2025 ha nettonoll i utsläpp.
Foto: David Nordlund

DN frågar Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S), om målet kommer att uppnås. Trots upprepade frågor kan han inte svara ja eller nej på frågan.

– Vi jobbar mot det. Det viktigaste är strävan framåt, och målet är satt för att vi ska klara av det, säger Hans Lindberg.

Värmeverket Dåva är Umeå kommunkoncerns största utsläppskälla av koldioxid, i och med att verket bränner sopor som innehåller fossilplast för att skapa värme.

– Vi behöver hjälp av umeborna för att sortera ut mer plast ur soporna, samt satsa på teknik för att fånga in utsläppen, säger Hans Lindberg.

Utvecklingen av CCS-tekniken, att fånga in koldioxid från värmeverk, har kritiserats av experter för att gå för långsamt och att det går åt mer energi för att fånga in koldioxid än man trott.

Även Moderaterna vill se liknande satsningar på CCS-teknik och sopsortering, men i kommunens åtgärdsplan finns inget konkret förslag på åtgärder för hur värmeverket ska minska sina utsläpp, något som Folkbladet var först att rapportera om.

Åtgärdsplanen är inte ens antagen i fullmäktige ännu, trots att det var två år sedan som kommunen satte sina mål.

Umeå har dessutom spänt bågen ytterligare och som första kommun i landet satt ett konsumtionsbaserat utsläppsmål till 2 ton koldioxid per person år senast år 2040. Det är framför allt bilkörningen, flygresorna och köttätandet som gör att Umeborna släpper ut mer koldioxid än rikssvensken.

Här vill varken Socialdemokraterna eller Moderaterna att umeborna ska köra mindre bil eller flyga mindre. Partierna hoppas istället på att marknaden kommer sköta utsläppsminskningarna genom att försäljningen av elbilar går upp och flyget ställer om till mer miljövänliga alternativ.

Experter menar dock att det finns en alltför stark tro på teknikutveckling inom flyget och att det istället krävs ett kraftigt minskat flygande för att utsläppen. Det visar en granskning av DN:s reporter Sven Björkland.

Båda partierna vill dessutom satsa på mer kollektivtrafik men några siffror på hur deras satsningar på kollektivtrafik kan bidra till mindre koldioxidutsläpp, finns inte.

Rättelse: I en tidigare version saknades informationen att koldioxidutsläppen är från energianvändningen och att utsläppen per person har minskat.

Ämnen i artikeln

Val 2022
Umeå
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt