Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-23 19:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/varldens-storsta-fartyg-ska-kunna-anlopa-goteborg-miljardbeslutet-klart/

Sverige

Världens största fartyg ska kunna anlöpa Göteborg – miljardbeslutet klart

På böljan på farleden utanför Skandiahamnen där fördjupningen ska ske med en karta över projektområdet: Fr v Patrick Benrick, projektledare på Sjöfartsverket/Trafikverket, Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn och Jan Andersson, projektledare på Göteborgs Hamn.
På böljan på farleden utanför Skandiahamnen där fördjupningen ska ske med en karta över projektområdet: Fr v Patrick Benrick, projektledare på Sjöfartsverket/Trafikverket, Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn och Jan Andersson, projektledare på Göteborgs Hamn. Foto: Jonas Lindstedt

På torsdagskvällen smälldes nog en och annan champagnekork av i Göteborgs hamn.

Om ett par år kommer i stället muller från flera ton dynamit ljuda vid vattnen kring Älvsborgs fästning och Göta älvs utlopp.

– Vi ska bygga världens mest konkurrenskraftiga hamn, det är det som gäller, säger Elvir  Dzanic.

Elvir  Dzanic är vd för kommunägda Göteborgs Hamn AB och för honom och hela personalen innebar torsdagskvällen en spänd väntan på det – i och för sig väntade – klartecknet.

Politikerna i kommunfullmäktige beslöt att säga ja till Skandiaporten, det varumärke hamnbolaget vill sätta på fördjupningen av farleden in till containerhamnen, Nordens största.

Från talarstolen sa kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson, M:

– Det här är ett viktigt steg för Göteborg och för Sverige. Det är inte bara prylar från Kina som ska hit, utan mycket från Göteborg som ska ut i världen. Alternativet är inte heller att inte göra något alls, då kommer godset att flytta till andra hamnar på kontinenten.

Göteborgs hamn, Skandiahamnen, är den enda i Sverige som har direktanlöp av fartyg i så kallad transocean linjesjöfart. Men direktanlöpen kan inte bära full last, vattendjupet är för lågt.

Men för omkring 2,5 miljarder – kalkylen är behäftad med osäkerheter – ska även de fraktfartyg som ännu bara finns på ritborden kunna styra fullastade till Göteborg. Dagens 14 meters vattendjup ska bli till 17,5 meter i hamnområdet.

Det kan låta som mycket pengar, men betraktas nu både hos staten – Trafikverket och Sjöfartsverket – och politikerna i Göteborg som rena reapriset.

– Bedömningen nu är att det blir 1,3 miljarder billigare än vad man bedömde initialt, men också en meter djupare än vad man då talade om. Nu kommer hamnen att bli framtidssäkrad för en lång tid framåt. Vi kommer att kunna ta emot de allra största fartygen helt fullastade, säger Elvir  Dzanic, hamnchefen, till DN.

Det är för att större, fullastade, fartyg ska kunna angöra vid dessa kranar som farledsfördjupningen ska ske.
Det är för att större, fullastade, fartyg ska kunna angöra vid dessa kranar som farledsfördjupningen ska ske. Foto: Jonas Lindstedt

Samhällsekonomiskt pekar kalkylen på att staten får tillbaka fyra kronor för varje satsad krona. Den överenskommelse som tidigare förhandlats fram innebar att staten skulle för halva kostnaden och Göteborgs stad, via hamnbolaget, för resten. Sjöfartsverket ska ansvara för själva muddringen och sprängningen, hamnbolaget ska bygga om och ut kajerna och muddra närmast dem.

Men länge har finansieringen ändå varit osäker. Efter att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) 2 juli 2018 meddelade att regeringen skulle avsätta 1,25 miljarder till farledsfördjupningen, blev det till att räkna på nytt.

Fullmäktigebeslutet på torsdagskvällen innebar ett klartecken till att lägga motsvarande summa, 1,255 miljarder, på bordet (i 2017 års prisnivå), och då bedöms hela Skandiaporten-projektet ekonomiskt vara i hamn.

Men osäkerheterna i kalkylen understryks i kommunens eget beslutsunderlag och förhoppningar finns om att EU-medel ska kunna stå för upp till 30 procent av notan.

– Eftersom Göteborg är en så kallad core-hamn räknar vi med att vi får stöd från EU. Hur mycket återstår att se, ansökan förbereds nu, säger hamn-vd:n Elvir  Dzanic.

Han beskriver farledsfördjupningen som ”en milstolpe för Sverige och Göteborgs hamn”.

– Vårt uppdrag är att vara garant för det svenska näringslivets access till omvärlden. Vi ska bygga världens mest konkurrenskraftiga hamn, det är det som gäller.

Ett exempel på de enorma containerfartyg som Göteborgs hamn vill kunna ta emot fullastade.
Ett exempel på de enorma containerfartyg som Göteborgs hamn vill kunna ta emot fullastade. Foto: Göteborgs Hamn

Någon större politisk stridsfråga har den inte blivit, trots att hela 12 miljoner kubikmeter lera och sten måste forslas bort.

– Vi bedömer att 98 procent är lera och knappt två procent är berg som behöver sprängas bort, säger Patrik Benrick, senior utredningsledare för Skandiaporten.

Allt muddrande men även konsekvenser för klimatet av allt större skepp som fraktar allt mer, har fått Vänster- och Miljöpartiet i Göteborg samt Feministiskt initiativ att begära fördjupade utredningar. Partierna skriver att ”den planerade farledsfördjupningen innebär ett mycket omfattande ingrepp och vi anser att miljö- och klimatpåverkan behöver få större tyngd i den fortsatta processen.”

V, MP och Fi varnar också för att ”inom hamnens område finns förorenade sediment med mycket höga halter av miljögifter. Om dessa miljögifter skulle spridas i havsmiljön skulle det innebära förödande effekter både för livet i havet och för människor som bor och vistas i skärgården.”

– I den broschyr vi alla fått från hamnen nämns inte ens ordet miljö, sa en kritisk Karin Pleijel, gruppledare för MP, från fullmäktiges talarstol.

Men V-MP-Fi-kravet fick dock inget gehör av övriga kommunfullmäktige. Om varningsropen säger hamn-vd:n Elvir Dzanic:

– Det är ett sundhetstecken att ägarna har höga krav på miljön i sina bolag. Vi har satt ett av de mest ambitiösa hamn-miljömålen i världen. Vi ska reducera koldioxidutsläppen med 70 procent för alla transporter som går via hamnen.

I och med fullmäktiges beslut går en minst sex år gammal planeringsfas över i genomförande. Utredningsledaren Patrik Benrick säger att det första som sker med projekt Skandiaporten är arbeten med de nya kajerna. De ska inledas tidigt under 2022. Muddring och sprängning i själva farleden är tänkt att inledas sensommaren 2024.

– Allt ska vara klart våren 2026, säger Benrick.

Ämnen i artikeln

Göteborg
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt