Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-08-14 20:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sverige/vi-maste-tanka-proaktivt-inte-bara-reaktivt-nar-det-smaller-till/

SVERIGE

”Vi måste tänka proaktivt – inte bara reaktivt när det smäller till”

Bild 1 av 5 Tre av fyra virus som sprids mellan människor i dag, däribland covid-19, kan härledas till djur. Zoonosforskning går ut på att provta djur och få en så bra förståelse för virusen som möjligt, så att man är bättre förberedd vid mutationer som leder till spridning bland människor.
Foto: Fredrik Funck
Bild 2 av 5 Ottenby fågelstation har världens längsta sammanhängande fångstserie av fåglar – över en miljon har blivit ringmärkta genom åren, däribland denna steglits.
Foto: Fredrik Funck
Bild 3 av 5 ”Gräsand är arten med stort A när det kommer till influensavirus. De förekommer varhelst det finns människor och kan smitta tamfåglar när de skiter på foder eller i vattnet”, säger Jonas Waldenström.
Foto: Fredrik Funck
Bild 4 av 5 Ringmärkningansvarig Victoria Tiger Bodlund lösgör en rödhake från ett av de slöjnät som satts upp kring fågelstationen.
Foto: Fredrik Funck
Bild 5 av 5 Magnus Hellström, chef för Ottenby fågelstation.
Foto: Fredrik Funck

Även om vi är mitt inne i en pandemi måste vi redan nu börja förbereda oss för nästa, menar forskarna. För nya virusvarianter kommer uppstå, det handlar bara om att ha tillräckligt med kunskap för att kunna mildra konsekvenserna.

Kunskap som skulle kunna finnas hos bofinken utanför ditt fönster.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis till 25 september!

Alla artiklar gratis fram till 25 september, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.