Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-16 21:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/varlden/boris-johnsons-krisplan-for-fler-chaufforer-en-droppe-i-havet/

VÄRLDEN

Boris Johnsons krisplan för fler chaufförer ”en droppe i havet”

Bilköer till en bensinstation i Ashford i Storbritannien på lördagskvällen.
Bilköer till en bensinstation i Ashford i Storbritannien på lördagskvällen. Foto: Gareth Fuller/AP

Den brittiska regeringens krisplan för att få i gång transporterna av bränsle och livsmedel får skarp kritik.

De 15 000 lastbilschaufförerna som premiärminister Boris Johnson lovat är en droppe i havet, enligt representanter för näringslivet.

Bristen på chaufförer för tunga transporter har blivit akut i Storbritannien, vilket lett till stora problem med att förse britterna med bland annat bensin och livsmedel, när försörjningsleden inte fungerar.

På lördagen rapporterades om köer och kaos vid många bensinstationer, när bränslet tog slut eller ransonerades.

Bilkö till en bensinstation i östra London på lördagen.
Bilkö till en bensinstation i östra London på lördagen. Foto: Daniel Leal-Olivas/AFP

En av förklaringarna är att de många utländska chaufförer som tidigare kört de tunga fordonen inte längre får jobba i landet efter brexit.

Den brittiska premiärministern Boris Johnson rapporteras därför ha gjort en helomvändning i frågan om korttidsvisum, för att få in 5 000 chaufförer i landet.

Enligt Sky News ser Johnsons plan för att rädda britterna ur försörjningskrisen ut så här:

• 5 000 utländska chaufförer till tankbilar och lastbilar som kör livsmedel tillåts komma in i Storbritannien i tre månader, till den 24 december.

● 5 000 utländska arbetare inom kycklingproduktionen tillåts på samma villkor.

• Upp till 4 000 britter kommer att läras upp för att kunna köra tunga transporter.

• Kapaciteten för körkortstest ska byggas ut kraftigt.

Åtgärderna är dock långt från tillräckliga, enligt flera företrädare för näringslivet.

”Ledsen, slut på bensin.”
”Ledsen, slut på bensin.” Foto: Martin Pope/TT

Bristen på chaufförer handlar om sisådär 100 000 förare, hävdar transportorganisationen RHA.

– Enbart dagligvaruhandeln har uppskattat att de behöver minst 15 000 förare för tunga transporter för att deras affärsverksamhet ska kunna gå för fullt inför julen, och slippa störningar och försörjningsproblem, säger Andrew Opie, livsmedels- och hållbarhetschef på en branschorganisation för dagligvaruhandlare, till Sky News.

Även den brittiska handelskammarens ordförande, Ruby McGregor-Smith, menade att planen är otillräcklig och ”inte kommer att rädda konsumenter och affärsverksamheter från ännu en allt annat än god jul”.

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson.
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson. Foto: Eduardo Munzo/AFP

Problemen som anhopat sig i försörjningsleden är nu så stora att Johnsons krisplan inte räcker ens om den skulle fungera fullt ut och attrahera den utländska arbetskraften, menar hon.

– Det är som en droppe i havet.

Transportministern Grant Shapps menade dock i en tv-intervju på söndagen att krisen var ”konstruerad”, och han anklagade en transportorganisation för att vilja ta in utländska chaufförer för att pressa ned lönenivåerna i landet.

Det finns bränsle till alla, hävdade han.

– Det viktigaste är faktiskt att om folk gjorde som vanligt och tankade som de brukar så skulle det inte bli köer och inte heller bensinbrist, sade han i intervjun.

Katrine Marçal: Tomma hyllor gör lastbilschaufförer till hett villebråd

Ämnen i artikeln

Brexit
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt