Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-07-05 20:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/varlden/erik-de-la-reguera-brittisk-facklig-ledare-pressar-boris-johnson/

VÄRLDEN | KOMMENTAR

Erik de la Reguera: Brittisk facklig ledare pressar Boris Johnson

Mick Lynch utanför BBC i Westminster.
Mick Lynch utanför BBC i Westminster. Foto: Tayfun Salci/TT

Boris Johnson har fått en ny ärkefiende: en slagfärdig fackbas.

Tusentals tågarbetare strejkar i hela Storbritannien, och deras talesperson Mick Lynch häcklar gärna premiärministern och hans ministrar. Semestrar ställs in och tåg ersätts av dyra taxiresor.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

”Det där är en lögn.”

Mick Lynch säger det i BBC:s nyhetsprogram ”Newsnight”, mitt under en debatt med den konservativa regeringens representant Chris Philp.

Han säger det inte en gång.

Utan femton.

– Lögnare!

– Men du, det där är ju en ren lögn.

Han förklarar snabbt vad han ser som felaktigt. Och lyckas på något sätt framstå som någorlunda resonabel ändå.

I Good Morning Britain ställer tv-ankaret Richard Madeley frågan om Lynch – som är talesperson för fackföreningen RMT – inte i själva verket är marxist ”och därför en revolutionär som vill störta kapitalismen?”

Lynch skrattar:

– Ibland svamlar du verkligen något helt otroligt.

– Nej, jag är inte marxist. Jag är facklig representant, en arbetarklasskille som är ledare i en konflikt om arbetstillfällen, löner och arbetsvillkor.

Det är något i de där lite humoristiska – men ibland öppet respektlösa – svaren som på kort tid gjort Lynch populär bland vänsterväljare. I mätningarna får transportarbetarna stöd av mellan 40 och 50 procent av allmänheten – medan ungefär lika många är skeptiska.

Kritikerna är främst högerväljare.

En perfekt fiende för Boris Johnson, kan tyckas. Premiärministern har ju behov av att ena det egna partiet efter den förtroendeomröstning som han nyligen överlevde. Och vad kan då vara bättre än en fackförening som paralyserar tunnelbanor och tåg?

Rätt mycket, troligen.

För själva orsaken till strejken är inte särskilt smickrande för Johnson.

Prisökningarna för konsumenter i Storbritannien var 9,1 procent på årsbasis i maj. I höst väntas de nå 11 procent, enligt Bank of England. Det urholkar reallönerna – och enligt en ny rapport är Storbritannien särskilt utsatt på grund av brexit.

Tågarbetarna är långtifrån de enda som kräver kompensation för prisökningarna. Även lärarfacket gör det. Och fler löntagargrupper står på kö.

Oppositionen anklagar regeringen för att samtidigt vilja göra det enklare för bankchefer att få bonusar.

– Löneökningar för bankirer och lönesänkningar för distriktssköterskor. Det är så den nya politiken ser ut, hävdar Labourledaren Keir Starmer.

Boris Johnson manar, å sin sida, arbetsmarknadens parter till ansvarstagande:

– Vi får inte låta vår ekonomi dras in i löne- och prisspiral.

På torsdagen är det fyllnadsval till det brittiska underhuset i valkretsarna Wakefield och Tiverton & Honiton.

Många kommer tolka resultaten där som en vink om vart allmänhetens sympatier är på väg.

Läs mer:

Semestrar ställs in och tåg ersätts av dyra taxiresor

Ämnen i artikeln

Tories
Labour

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt