Den 20 maj stod det klart att USA:s president Joe Biden ger grönt ljus för de länder som vill donera F-16-plan till Ukraina. Något som ukrainska militären och president Volodymyr Zelenskyj efterfrågat sedan den fullskaliga invasionen inleddes i slutet av februari förra året.
Flera frågetecken kvarstår dock efter Bidens besked: Vilka länder kan avvara flygplanen och hur ska de ukrainska soldaterna bli fullärda F-16-piloter på kort tid?
Både svenska Gripenplan och amerikanska F-16 kräver normalt åratal av pilotträning, men ukrainarnas tidsram är snäv. Det är ännu oklart hur omfattande och hur lång träning de ukrainska piloterna kommer att få, men experter säger till CNN att det kan röra sig om ”ett par till tre månader”.
Per Hård af Segerstad, överstelöjtnant och chef för Försvarshögskolans flygavdelning, uppskattar att tre månaders träning är ”kort tid” – men fullt genomförbart beroende på piloternas tidigare erfarenhet.
– För ukrainska piloter som kört MIG-29 eller MiG-27 kan de antagligen göra vapeninsatser efter två – tre månaders träning på F-16, säger han och förklarar att utbildningen måste skalas ner till det mest nödvändiga.
– Ju kortare tid man har, desto smalare och spetsigare får man bli. Man kommer en bit på vägen på några månader.
Per Hård af Segerstad är Gripenpilot och chef för Försvarshögskolans flygavdelning. Foto: Privat
Stridsflygplan är farliga för motståndarens flygplan och armé, beroende på vilka vapen planen utrustas med. Detta tillsammans med att man kan röra sig med hög fart till stridsområdet gör det svårare för motståndaren.
F-16 är ett av de mest effektiva och använda stridsflygplanen i väst, med hög överlevnad i luften. Dessutom är den enkel att starta och landa, vilket kommer underlätta för de oerfarna piloterna, säger Per Hård af Segerstad.
– Det är självklart att man lär sig mer under ett halvår än på tre månader. Men det viktigaste för Ukraina är att man får ut flygplanen i förbanden så snabbt som möjligt. Man har inte tid att vänta när det pågår ett brinnande krig med enorma civila och militära förluster.
Han påtalar dock att F-16-plan kräver mer än bara utbildade piloter. Ett stridsflygplan av den kapaciteten kräver också personal för att underhålla och klargöra planen, något som också tar månader upp till år av utbildning.
President Joe Biden. Foto: Kiyoshi Ota/AFP
Om och när F-16-plan kan tas i bruk återstår att se. Men på tisdagen sade USA:s flygvapenminister Frank Kendall att det kommer ta ”flera månader” innan Ukraina kan få några stridsflyg, uppger CNN.
USA har för egen del uteslutit att skicka stridsflygplan till Ukraina och eftersom F-16 är amerikansktillverkade behöver även andra länder ansöka om tillstånd av Washington för att skicka dem vidare. Inget land har hittills gett ett offentligt besked om de kan leverera plan till Ukraina. Däremot har Danmark, Belgien, Nederländerna och Storbritannien redan börjat samarbeta kring utbildningsprogrammen för F-16. På onsdagen meddelade också norska försvarsministern Bjørn Arild Gram (Sp) att Norge kommer hjälpa till att utbilda ukrainska piloterna, skriver NRK.
I dagsläget finns runt 3 000 F-16-plan i 25 länder och Ukraina har efterfrågat 200.
Per Hård af Segerstad tror att en eventuell etablering av F-16 kan vara ett genombrott för den ukrainska krigföringen.
– Det är ett mycket mer modernt stridsflygplan än vad ukrainarna haft hittills. Vi har också sett att Ukraina använder sina stridsflyg mycket i perioder och haft stora förluster. Att införa dessa plan kommer vara en viktig del av den totala militära styrkan, säger han och fortsätter:
– Men det handlar inte bara om att sätta in stridsflyg, nästa fråga är vilka vapen man skickar med till Ukraina. Det är det som avgör hur farliga de kommer bli för Ryssland.
Logga in på Dagens Nyheter
För att använda den här funktionen behöver du vara inloggad.