Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-20 13:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/varlden/frederiksen-fossilfritt-flyg-senast-2030/

VÄRLDEN

Frederiksen: Fossilfritt flyg senast 2030

Foto: Johan Nilsson/TT

Senast 2030 ska det danska inrikesflyget vara helgrönt. Och senast om tre år ska det finnas gröna alternativ för flygresenärerna, sa statsminister Mette Frederiksen i sitt nyårstal.

Flygbranschen i Sverige har ett liknande mål.

Mette Frederiksen höll på lördagskvällen sitt tredje nyårstal som statsminister, men för första gången i en politisk kris. Kritiker anser att hon tog tillfället i akt för att styra bort från förtroendeskadande ”minkgate” genom att lägga fram flera positiva förslag.

Den borgerliga sidan fick höra löften om nya regler för rekrytering av utländsk arbetskraft medan hennes egna S-led och vänsterut blev lovade koldioxidskatt och helgrönt inrikesflyg senast 2030. Frederiksen hävdar att Danmark med några avtal under 2021 ”på nytt är det gröna föregångslandet”.

Under det nya året vill hon se en ny koldioxidskatt som säkerställer att den som förorenar klimatet också ska betala för det. Andra länder är för långsamma, menar den danska regeringschefen, och säger att Danmark både ska ta täten och höja ribban.

En prioriterad åtgärd för detta är att göra flyget grönt. Den första tidsgränsen är 2025 då inrikesresenärer ska ges möjlighet att välja en fossilfritt driven avgång och år 2030 ska hela inrikesflyget gå på andra energikällor.

– Kommer det att bli svårt? Ja. Kan det bli gjort? Ja, jag tror det, vi är redan på väg. Skickliga forskare och företag arbetar med lösningarna, sade Mette Frederiksen i sitt nyårstal.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen.
Danmarks statsminister Mette Frederiksen. Foto: Mads Claus Rasmussen/AFP

Det är i det sammanhanget som arbetskraftsimporten kommer in, det vill säga att den gröna omställningen skulle kräva fler i Danmark som nyligen noterade sina lägsta arbetslöshetssiffror sedan 2008. Förslaget gäller inte fri invandring, utan bara sådan som kan fylla luckor på den framtida arbetsmarknaden.

Inom ramen för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige från 2015 driver flygbranschen med forskningsinstitutet Rise och SAS Fossilfritt flyg 2045 vars namn talar om ambitionen. Hållbara förnybara bränslen, el- och vätgasdrift är några av huvudprojekten, och även här har år 2030 satts upp som deadline för ett fossilfritt inrikesflyg.

Ovan nämnda ”minkgate” handlar om beslutet i november 2020 att avliva minst 15 miljoner minkar efter att en variant av coronaviruset hos djuret hade spridit sig till människor. Senare kom det fram att det inte finns någon rättslig grund att avliva friska minkar och en av Danmarks största politiska skandaler blev ett faktum när Mette Fredriksens och tre av hennes topptjänstemäns sms från den tiden visade sig vara automatiskt raderade på grund av en telefoninställning.

Läs mer:

Flygbolag tänker flyga med halvtomma plan

Ämnen i artikeln

Flygtrafik
Klimatet
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt