Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-22 19:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/varlden/lastfartyg-pa-nordsjon-har-sant-ut-nodrop/

Världen

Lastfartyg på Nordsjön sände ut nödrop – samtliga evakuerade

01:01. Det norska sjöfartsverket har under natten bogserat det nederländska lastfartyget Eemslift Hendrika, som riskerade att driva mot land och gå på grund i Nordsjön.

Ett lastfartyg på Nordsjön med tolv personer ombord hamnade på måndagen i sjönöd och sände ut ett nödmeddelande. Samtliga har nu evakuerats och fartyget går på autopilot.

– Fartyget fick så stor slagsida att de var rädda för att det skulle kantra, säger Kjetil Hagen vid norska sjöräddningen Hovudredningssentralen.

Nederländska ”Eemslift Hendrika” var på väg till norska Kolvereid från tyska Bremerhaven när det hamnade i sjönöd på måndagsförmiddagen. Lasten ska ha förskjutits när det 111 meter långa fartyget befann sig 60 nautiska mil väst om Ålesund och när slagsidan var 30 grader skickade kaptenen ut nödsignalen, skriver Aftenposten.

Norska Hovudredningssentralen, HRS, skickade ut tre helikoptrar och två fartyg för att bistå lastfartyget.

https://twitter.com/HRSSorNorge/status/1379001726649438208?s=20

Åtta personer ur manskapet evakuerades ganska snart medan de fyra övriga, däribland kaptenen, stannade kvar för att försöka räta upp båten. Men vid 20-tiden evakuerades de sista personerna.

– Fartyget fick så stor slagsida att de var rädda för att det skulle kantra. Om det sker är svårt att säga, säger Kjetil Hagen vid Hovudredningssentralen till NRK.

En person har förts till sjukhus med okända skador. Fartyget går nu på autopilot.

Det råder full storm i området med 10–15 meter höga vågor. Myndigheten Kystverket har bett det nederländska rederiet om en plan för hur fartyget ska hanteras framöver.

– Det är inte en situation som kan pågå hur länge som helst. Vi ber om en plan och vill att saker ska ske så snabbt som möjligt, säger Hans Petter Mortensholm på Kystverket till NTB.

Ett kustbevakningsfartyg är på väg från Bergen för att övervaka fartyget, som innehåller 353 kubik råolja, 75 kubik diesel och 10 kubik smörjolja.

– Vi fokuserar huvudsakligen på att fartyget inte ska orsaka fara för andra fartyg och riggar. Vi vill heller inte att det ska kantra eller sjunka, då kan vi få ett läckage säger Hans Petter Mortensholm.

Hovudredningssentralen, HRS, samordnar sök- och räddningsinsatser på sjö, land och luft i södra Norge och motsvarar svenska Sjöräddningen.

Ämnen i artikeln

Norge
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt