Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-29 16:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/varlden/studio-dn-28-september-soppatorsk-darfor-bunkrar-britterna-bensin/

VÄRLDEN

Studio DN 28 september: Soppatorsk? Därför bunkrar britterna bensin

Bild 1 av 2 En av bensinmackarna i London där köerna ringlar långa.
Foto: Adrian Dennis/AFP
Bild 2 av 2 En bensinmack i Romsford där bensinen, liksom på många andra håll i Storbritannien tagit slut.
Foto: Rob Welham/TT

Det är kaos på många mackar i Storbritannien. Bristen på lastbilschaufförer ger både bensin- och livsmedelsbrist som lett till hamstring, långa köer och ransonering.

Premiärminister Boris Johnson inför nu tillfälliga korttidsvisum för 5 000 utländska lastbilschaufförer för att avhjälpa krisen.

I Studio DN berättar Katrine Marçal, DN:s medarbetare i London, om hur Storbritannien hamnat i det här läget.

DN Text

Lyssna här:

STUDIO DN  
Soppatorsk? Därför bunkrar britterna bensin
0:00 / 20:10

Brist på bensin, men också en rad andra livsmedel och annat i Storbritannien just nu. Hur märker du av det i din vardag?

- Jag bor i en by utanför London. Imorse skulle min man köra in till stan, som inte ligger långt härifrån, och handla med vår dotter. Men han kom inte in i staden eftersom köerna till de olika bensinmackarna blockerade samtliga rondeller. Så han vände hem igen och sade att ”vi får handla en annan dag”.

Labourledaren Keir Starmer kritiserar Boris Johnsons regering och menar att det rör sig om en ”total brist på planering” efter brexit, att den brist på lastbilschaufförer som skulle uppstå var förutsägbar. Det här händer mindre än ett år efter att brexit har genomförts. Vad kan Storbritannien lära av dagens situation?

– Bristen på lastbilschaufförer är ett problem som har byggts upp under åtminstone tio år i Storbritannien. Man har inte utbildat tillräckligt många. Istället har man förlitat sig på europeisk arbetskraft som då har kunnat ge hela det här systemet en flexibilitet. Varorna har kunnat komma fram och bensinen kommer ut till alla. Lastbilsförare har hittills varit ett av de yrken du inte kunnat få visum för efter brexit. Det har regeringen nu ändrat på, säger Katrine Marçal i Studio DN.

I det nya brittiska invandringssystemet som gäller efter Brexit ska bristyrken och högkvalificerad arbetskraft prioriteras och lastbilschaufför räknades inte dit.

– Sedan Brexit har det varit mer eller mindre omöjligt att ta in europeiska chaufförer. Men det är också pandemin som under förra året ledde till att utbildningar och tester för nya lastbilschaufförer ställdes in. Det är komplexa faktorer bakom situationen. Det senaste halvåret har det blivit alltmer akut. Över 50 procent av britterna upplevde i augusti varubrist i affärerna, vilket i hög grad har att göra med bristen på lastbilschaufförer. Och vi ser det väldigt tydligt just nu med det här fullständiga bensinkaoset som mer eller mindre lamslår delar av landet.

Avsnittet handlar också om Labours kritik mot Boris Johnsons regering och det politiska klimatet i Storbritannien.

Lyssna på avsnittet:

STUDIO DN  
Soppatorsk? Därför bunkrar britterna bensin
0:00 / 20:10

Podden är gratis för alla. Lyssna i DN-appen eller på Podplay eller andra poddplattformar.

I DN-appen kan du välja att ladda ner och lyssna offline. Ladda ner Dagens Nyheters app för iOS här och för Android här. Information om alla poddavsnitt finns här.

Vill du kontakta poddredaktionen? Mejla oss på studiodn@dn.se

Läs mer:

Katrine Marçal: Tomma hyllor gör lastbilschaufförer till hett villebråd

Boris Johnson kovänder om visumregler när bensinen tar slut

Ämnen i artikeln

Tories
Labour
Brexit
DN podcast
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt