Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-26 22:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/vetenskap/isfiskkoloni-hittad-i-antarktis-storre-an-liechtenstein/

VETENSKAP

Isfiskkoloni hittad i Antarktis – större än Liechtenstein

Bild 1 av 2 Forskarna uppskattar att området i Antarktis innehåller över 60 miljoner isfiskbon.
Foto: PS118, AWI OFOBS team/TT
Bild 2 av 2 En isfisk vaktar sina ägg på Wedellhavets botten.
Foto: PS118, AWI OFOBS team/TT

En lekkoloni större än Liechtenstein har hittats på havsbotten under istäcket i Antarktis. Forskarna uppskattar att området innehåller över 60 miljoner isfiskbon.

– Jag har aldrig sett något liknande under 15 år som havsforskare, säger Autun Purser, som i veckan publicerade en studie om fyndet, till CNN.

Det tidigare okända ekosystemet upptäcktes 2021 när ett tyskt forskningsfartyg undersökte havsströmmar på botten i Wedellhavet i Antarktis. Fyndet kom som en överraskning för besättningen.

– Vi såg bara fiskbo efter fiskbo i fyra timmar. Under den tiden täckte vi kanske sex kilometer av havsbotten, säger Autun Purser från Alfred Wegenerinstitutet till CNN.

Jämnt utspritt på botten 500 meter under istäcket hade uppskattningsvis 60 miljoner isfiskar lagt sina ägg i bon 15 centimeter ner i leran. Varje samling ägg vaktades av en vuxen fisk.

För att överleva Antarktis låga temperaturer har arten utvecklat ett särkilt protein i sitt genomskinliga blod som hindrar den från att frysa. Isfisken är det enda ryggradsdjuret som saknar röda blodkroppar.

För att överleva Antarktis låga temperaturer har isfisken utvecklat ett särkilt protein som hindrar den från att frysa. Foto: Peter Bucktrout/TT

Fyra kompletterande dykningar visade att kolonin täcker över 240 kvadratkilometer med ett bo var tredje meter, skriver forskarna i studien. De försöker nu besvara flera frågor om isfiskens fortplantning, som huruvida honan eller hanen vaktar äggen och hur länge.

– Det verkar som att lekbeteendet hos de flesta, om inte alla, isfiskar, kretsar kring att hanarna uppvaktar honorna genom att bygga ett bra bo, säger experten William Detrich, som inte deltog i studien, till CNN.

Han och flera andra forskare anser nu att djurlivet i området ska skyddas från exploatering.

Wedellhavets relativt tunna istäcke gör att solljus ändå kan ta sig i genom. Det gör att havssvampar, koraller och fisk kan överleva i området.

Antarktis