Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-30 01:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/vetenskap/skogsindustrin-bytte-bild-efter-kritik-upprepade-felet/

VETENSKAP

Skogsindustrin bytte bild efter kritik – upprepade felet

Skogen på ”Sörfligget” 10 mil norr om Boden.
Skogen på ”Sörfligget” 10 mil norr om Boden. Foto: Peter Hoelstad/TT

”Självklart ska det vara svensk skog när det är det vi pratar om!”, svarade skogsindustrin i går om sin bildfadäs, där de låtsades att ett foto från ett kanadensiskt naturreservat föreställde en svensk produktionsskog.

Nu kan DN berätta att bilden som har ersatt den kanadensiska naturskogen inte heller föreställer en svensk skog.

Skogsindustrin i Sverige har gjort reklam för sina svenska produktionsskogar med en bild på kanadensisk naturskog. När DN i går rapporterade om tilltaget förklarade skogsindustrins lobbyorgan Svensk Skogskommunikation AB att det hela var ett ”misstag” som berodde på ”den mänskliga faktorn”.

”Bilden sattes av misstag av vår underleverantör, vilket därefter åtgärdades. Sådant som händer ibland. Självklart ska det vara svensk skog när det är det vi pratar om!”, svarade Åsa Bihl, kommunikationsdirektör på Svensk Skogskommunikation AB.

Den 2 november, efter att en läsare hört av sig med frågor, bytte de ut den trolska, kanadensiska naturskogen mot en bild på en lummig men ljus skogsglänta som genomkorsas av en stig.

En strövvänlig svensk produktionsskog? Nej, inte heller denna skog visar sig vara svensk.
En strövvänlig svensk produktionsskog? Nej, inte heller denna skog visar sig vara svensk.

Även denna bild tycks understryka annonsens budskap om att svenskar föredrar produktionsskog när de vill hitta en strövvänlig plats att koppla av på. Kalhyggesbruket, menar skogsindustrin, står varken i motsats till biologisk mångfald eller till rekreationsmöjligheter.

Men nu kan DN berätta att inte heller den nya bilden föreställer en svensk skog.

Fotot är taget av en fotograf vid namn Petr Svoboda och enligt bildbyrån Alamy föreställer den en tjeckisk skog.

Att fotot är taget i Tjeckien är information som tydligt framgår på bildbyråns hemsida.

Sedan den 29 oktober – i sammanlagt tre veckors tid – har skogsindustrin alltså först använt en kanadensisk skog, och sedan en tjeckisk skog, när de vill göra reklam för hur trivsam en svensk produktionsskog kan vara för rekreation.

Strax efter att DN hört av sig till Svensk Skogskommunikation AB angående den nya bilden byts den ut ytterligare en gång.

Den tredje bilden i skogsindustrins annons ska vara tagen vid Fäbodsjön utanför Hedesunda och kommer från skogsindustriernas bildbank, enligt Svensk Skogskommunikation.
Den tredje bilden i skogsindustrins annons ska vara tagen vid Fäbodsjön utanför Hedesunda och kommer från skogsindustriernas bildbank, enligt Svensk Skogskommunikation.

Några timmar senare kommer svar på mejl:

”Det här med bildbanker verkar uppenbarligen vara lite klurigt minst sagt!”, skriver Cecilia Boman på Svensk Skogskommunikation AB.

Hon hänvisar till att felen har begåtts på Schibsted Brand Studio, som gör annonserna på uppdrag av Svensk Skogskommunikation.

Har ni på Svensk Skogskommunikation något ansvar för att ni har vilseledande bilder i era annonser?

– Det handlar om en bild av drygt 20 som har råkat bli felpublicerad, dessvärre två gånger. Ansvaret är ytterst mitt, men även vår leverantör känner sig delaktig i det som har hänt, säger Åsa Bihl, kommunikationsdirektör på Svensk Skogkommunikation, senare på eftermiddagen.

– Vi för nu en dialog med vår leverantör för att undvika att det händer igen. Sedan tror jag också att det kan vara riskabelt att använda bildbanksmaterial. Därför kommer vi framöver att bara använda bilder från skogsnäringen och i backspegeln skulle vi ha gjort det från första början. Man lär så länge man lever och vi är bara människor trots allt, säger Åsa Bihl.

Läs mer:

Skogsindustrin låtsades att skog i annons var svensk

Svenska kalhyggen sågas av EU – ny strategi eldar på debatten om skogen

Skogsbolagens berättelse om skogen – lobby för 150 miljoner

Ämnen i artikeln

Miljö
Klimatet
Skogsmark
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt