Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-19 20:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/vetenskap/studio-dn-30-augusti-sa-slipper-du-loparskador/

VETENSKAP

Studio DN 30 augusti: Så slipper du löparskador

Foto: Dennis Ylikangas

Att springa kan göra dig friskare, starkare och gladare – men många som springer skadar sig. Det gäller i högsta grad också vana löpare. I Studio DN berättar medicinreporter Anna Bratt om tre typer av löpare som tycks ha större risk att drabbas, vilka skador som är vanligast och hur man gör för att undvika dem.

DN Text

Lyssna här:

STUDIO DN  
Så slipper du löparskador
0:00 / 13:54

Hur många löpare drabbas av skador?

– I den studie vi ska prata om i dag så ser man att nästan varannan drabbas av en skada. Man kan man se att det finns typer av löpare som drabbas oftare. Om man tidigare har varit skadad är risken stor risk att drabbas igen. En annan grupp är de som är lite svaga i utsidan av låret, de så kallade höftabduktorerna, liksom de som pronerar sent i löpsteget. Man kan också se att de som kör på för hårt och ökar träningsmängden snabbt och hårt oftare drabbas av skador.

Hur vet man hur snabbt det går och öka sin träningsmängd?

– Den här studien, som är gjord av idrottsforskaren Jonatan Jungmalm vid Göteborgs universitet, har kikat just på träningsmängden, både vad gäller mängd och intensitet. Man ser att det optimala sättet att öka träningsmängden är att göra det med mellan 10 och 30 procent per vecka. Är ökningen större än 30 procent ökar skaderisken. Det finns också en dansk studie där man har tittat på överviktiga som börjat träna. De har haft ett BMI över 30. Där handlar det inte om ökning, men de som sprang totalt över sex kilometer per vecka hade mycket mer skador än de som sprang tre. Även där finns tanken om att man måste bör börja lugnt och öka försiktigt.

I avsnittet får du också reda på hur ont det får göra när du tränar, hur du kan göra för att minimera skadorna och om hur man står ut med tråkiga sjukgymnastprogram.

Lyssna på avsnittet:

STUDIO DN  
Så slipper du löparskador
0:00 / 13:54

Podden är gratis för alla. Lyssna i DN-appen eller på Podplay eller andra poddplattformar.

I DN-appen kan du välja att ladda ner och lyssna offline. Ladda ner Dagens Nyheters app för iOS här och för Android här. Information om alla poddavsnitt finns här.

Läs mer:

Nästan varannan motionslöpare blir skadad

Bästa tipsen för att börja springa – igen

Ämnen i artikeln

Träning
DN podcast
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt